Butikk i praksis

Brød i hele åpningstiden: – Skal vi være den foretrukne butikken, må vi ha ferskt brød i hele åpningstiden, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop.

Ny undersøkelse: Greit å redusere brødutvalget mot slutten av åpningstiden

Undersøkelsen til Matvett viser at hele 83 prosent av respondentene mener det er greit å redusere brødutvalget mot slutten av åpningstiden.

Publisert Sist oppdatert

77 prosent svarer at de ville valgt et annet brød hvis deres favoritt var utsolgt. 30 prosent sier de ville gått i en annen butikk, og 30 prosent svarer at de ville valgt et fryst alternativ.

– Vi synes funnene er interessante. Det viser at forbrukerne i større grad enn før ser at de kan være med å bidra til omstilling mot et mer bærekraftig matsystem, og at butikker må kaste mindre mat. Undersøkelsen skal følges opp med eksperimenter i dagligvarebutikker, for å observere om kundene faktisk synes det er akseptabelt med redusert utvalg når det blir en realitet som påvirker dem, sier kommunikasjonssjef Anne Marie Schrøder i Matvett.

Smalne utvalget

Schrøder mener studien og resultatene er viktige for å påvirke butikkene til å endre hvordan de jobber med vareutvalg og varetrykk.

– Målet er at studien skal vise butikkene at de i større grad kan smalne utvalget mot slutten av åpningstiden. Det arbeides allerede godt med innovasjon og ny teknologi for mer presise prognoser i dagligvarehandelen. Noen har et utvalg av mindre brød, og flere har innført svinnreduserende tiltak som gårsdagens brød og bruk av Too Good To Go. Hvis butikkene i tillegg føler større trygghet for at de ikke mister kunder ved å innføre tiltak, er vi kommet langt, sier Schrøder.

– Ferskt brød i hele åpningstiden

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop påpeker at slike undersøkelser ikke alltid samsvarer med hvordan Coop opplever butikkene, og tilbakemeldingene fra kunder.

– Brød er viktig for kundenes valg av butikk. At butikken er utsolgt for brød, er en av de tingene som oftest går igjen i tilbakemeldingene. Skal vi være den foretrukne butikken, må vi ha ferskt brød i hele åpningstiden, sier Kristiansen, som samtidig understreker at Coop har en rekke tiltak for å redusere brødsvinnet.

– Totalt reduserte vi svinnet med 100 tonn i 2020 samtidig som mengden nedpriset brød økte med 60 tonn. Vi jobber med tilpasset beholdning og å konsentrere salget om favorittbrødene de siste timene av åpningstiden. Noen butikker velger å prise ned brødene de siste timene, og på denne måten ser vi at svinnet går ned, understreker Kristiansen.

– Et annet viktig grep vi har tatt er å investere i ny baketeknologi som gjør at brødene skal holde seg godt hjemme hos forbrukerne. Brød som ikke blir solgt, fraktes med brødbilen til bakeriene våre, der lokale bønder henter overskuddsbrød til dyrefôr.

To brød-favoritter

Kiwi har selv foretatt en undersøkelse som viser at de aller fleste av kjedens kunder har to brød-favoritter som de varierer mellom.

– Matvetts undersøkelse stemmer godt overens med våre egne funn, som viser at man velger brød etter grovhet fremfor å lete etter et spesielt brød. Kundene ser etter grovhetsmerket, og derfor passer vi på at vi alltid har brød innenfor de fire grovhetene gjennom hele åpningstiden, sier kommunikasjonsrådgiver Nora Mile Helgesen.

Siden 2015 har Kiwi kuttet eget matsvinn med over 40 prosent. Kjeden ønsker også å hjelpe kunder med å kaste så lite som mulig hjemme.

– Brød er noe av det som kastes mest i husholdninger. Vi har flere småbrød i sortimentet vårt som passer perfekt til mindre husholdninger. Vi deler også jevnlig tips med kundene våre om hvordan man kan bruke opp restene man har hjemme.

Brødprosjekt på trappene

Også Meny opplever at undersøkelsen til Matvett samsvarer med deres erfaringer.

– Vi registrerer at stadig flere er opptatt av matsvinn. I tillegg ser vi at det er viktig å kommunisere godt med kundene, og eventuelt gi dem gode alternativer om vi er gått tomme for enkelte brødsorter. I flere av butikkene har vi plakater i brødhylla der vi forklarer at vi kan gå tomme for enkelte brød mot stengetid, grunnet bevisst satsing på redusert matsvinn, sier kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne.

Meny selger sine butikkstekte brød til under halv pris frem til klokken 11 neste dag. Ifølge Horn Hynne er Gårsdagens Brød-konseptet veldig populært blant kundene.

– I 2020 ble 850.000 brød berget via Gårsdagens brød. Vi har også anledning til å legge ved brød og bakevarer i Too Good To Go-posene som pakkes like før stenging. Vi har en rekke tiltak for å redusere matsvinnet, og ser at det gir resultater, fremhever hun.

– Brød, frukt og grønt er blant svinnverstingene, så her har vi ekstra fokus. Vi vil øke antall butikker som er med i Too Good To Go-ordningen. I dag bruker 117 av butikkene overskuddsmat-appen aktivt. Vi tester dessuten ut et nytt veldedighetsprosjekt og har et brødprosjekt på trappene, avslører Horn Hynne.

Teste og iverksette flere tiltak

Hver dag lar kundene til Rema 1000-kjeden få vite hvor viktig matsvinn er for dem. Brød og andre ferskvarer er ofte der skoen trykker.

– Vi har veldig gode erfaringer med holdbarhetsindikatoren Keep-It på egne produkter. Den er både et nyttig verktøy for butikkansatte og for kunder som kan følge med i sine egne kjøleskap. I tillegg har vi merket egne best før-produkter med «ofte god etter», og priser ned varer som nærmer seg utløpsdato så folk kan bidra til å redusere matsvinnet samtidig som de gjør skikkelige priskupp, sier pr- og kommunikasjonssjef Calle Hägg.

Han forteller at de har arbeidet med å redusere brødsvinnet i flere år.

– Det klart viktigste vi har gjort, er å forbedre bestillingssystemene og prognosene i verdikjeden, samt rutinene i butikk. Det gjør at mengden som leveres, treffer bedre. I tillegg har vi en god del salg av oppskåret brød i fryseposer, og det ferske brødet som ikke selges, går til dyrefôr. Vi kommer til å teste og iverksette mange flere tiltak fremover for å få ned svinnet i butikkene, og bidra til det samme hjemme hos folk.

Powered by Labrador CMS