Butikk i praksis

Butikksjef Einar Martinsen på Extra Leknes i Lofoten tror årets juli-måned blir lik som i fjor.

Slik forbereder Extra Leknes seg til sommeren

Som i fjor vil trolig nordmenn flest feriere i Norge, og det kan bety at flere kunder kommer for å handle i din butikk. Slik forbereder Extra Leknes i Lofoten seg til årets sommer.

Publisert Sist oppdatert

Butikksjef Einar Martinsen på Extra Leknes hadde tidenes juli-måned i fjor med rundt 67.000 besøkende.

– Sommeren i fjor ble veldig avgrenset sammenlignet med det vi egentlig er vant med. Sommersesongen pleier å starte rundt 19. juni og vare til ut august. I fjor var sesongen stort sett i juli, sier Martinsen.

– God råd

Ifølge Extra-butikksjefen er sommeren alltid stor i Lofoten. Derfor planla de fjorårets sommer som de alltid har gjort.

– Dagligvarebutikkene i Lofoten har som regel den største omsetningen i Norge i sommermånedene. Vi bemannet opp med flere ferievikarer og passet på at vi hadde nok varer. Jeg ble litt overrasket over hvordan juli-måneden gikk. Vi trodde aldri at nordmenn kunne veie opp for de tapte utenlandske turistene, men erfaringen fra i fjor viser at nordmenn uten tvil legger igjen mer penger enn utenlandske turister. Nordmenn har god råd, og vi liker å kose oss på ferie.

– Var det vanskelig å bestille nok varer i fjor?

– Det gikk overraskende greit. Vi er en stor butikk, men vi måtte bestille ekstra varer underveis. Vi har automatiske bestillingssystemer som bestiller ut ifra trender og sammenligning med året før, men i fjor måtte vi gjøre noen justeringer for å få det optimalt. Sommeren hos oss er som en fredag hver dag, sier Extra-butikksjefen, som forteller at de solgte mye grillmat, drikke og mat på farten-varer.

Følg med

Martinsens tips for å forberede seg til sommeren er å være våken og følge med.

– Man vet jo aldri hvordan sommeren vil bli, men det er lurt å se på parkeringsplassen, trafikken, lese lokale medier og ringe lokale overnattingssteder og campingplasser for å høre hvordan bookingen er. Dette gir et inntrykk av hvordan det vil bli, tipser han, og forteller at de opparbeidet gode rutiner med tanke på koronasituasjonen i fjor sommer.

Extra-butikksjefen har tatt med seg erfaringer fra fjoråret inn i årets sommer.

– Nordmenn har bedre råd og pengene sitter løsere. Fjorårets sommer lærte oss at vi må fokusere enda mer på impulskjøp, eksponeringer og mat på farten-produkter.

God juli?

Martinsen tror årets sommer vil bli ganske lik som fjorårets.

– Jeg tror det kommer mange nordmenn i juli, men vi er veldig spente på hva som skjer med tanke på vaksinepass og utenlandske turister.

Powered by Labrador CMS