Butikk i praksis

Advarer mot nye naskemetoder

Stadig flere butikker får selvbetjente kasser. Det åpner for nye måter å naske på.

Publisert Sist oppdatert

­I starten av april publiserte butikksjef Einar Martinsen ved Extra Leknes et innlegg på Facebook der han advarer mot nasking i selvbetjente kasser.

«Som butikkdriver sliter vi ofte med nasking i butikken, men i dag kan man gjøre det mer sofistikert enn før. Innføring av selvscanningskasser gjør at der man før kanskje brukte dype lommer og sekker/bager, kan man nå gjøre det mer åpenlyst», skriver Martinsen i innlegget.

– Med innlegget ønsket jeg å bevisstgjøre at naskingen har endret seg med innføring av selvbetjente kasser. Det har blitt lettere å gjøre det mer synlig. Innlegget er rettet mot ungdommer, men dette skjer i alle aldersgrupper, sier Extra-butikksjefen på Leknes.

Naske-triksene

«Hele prinsippet med selvbetjente kasser er en gjensidig enighet hvor vi stoler på at kundene registrerer inn det som blir handlet. Og 99% av kundene mestrer dette uten problem. Men så har vi de som har uærlige hensikter», skriver Extra-butikksjefen videre i Facebook-innlegget, og lister opp de mest brukte naske-triksene:

  • Ikke skanne alle varene man har handlet
  • Samle seg i flokk rundt kassene for å skjule hva man holder på med
  • Sette vektvarer halvveis på vekta – halvveis utenfor, som gir cirka halv vekt
  • Løfte vektvarer opp så de så vidt berører vekta

De to siste nasketriksene brukes spesielt på varer som smågodt og salatbar

– Har nasking i selvbetjente kasser blitt et økende problem?

– Nasking har blitt et større problem fordi metodene endrer seg, noe som krever et annet fokus hos oss som jobber i kassaområdet enn før. Men vi har ikke mer svinn eller nasking enn tidligere. Dette har blitt en ukultur, og det er dessverre flotte ungdommer som tar dårlige valg siden de blir påvirket av miljøet. Med innlegget ønsket jeg også å bevisstgjøre foreldre på at dette skjer, slik at de kan snakke om det med sine barn, sier Martinsen.

Misoppfatning

– Hva slags respons har du fått på innlegget?

– Når man kaster hodet ut i sosiale medier, er det både og. Jeg har fått en enorm respons fra nærområdet, men så har vi dem som mener at vi kan takke oss selv siden vi har skaffet oss selvbetjente kasser. Det er en misoppfatning at disse kassene tar arbeidsplasser, og for vår del har vi aldri hatt flere folk i arbeid enn etter at vi fikk disse kassene.

En rekke tiltak

Ifølge kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop, skiller ikke deres svinntall mellom hvor tyveriet begås, og tyveri fra selvbetjente kasser er ikke noen større utfordring enn nasking generelt.

– De som vil stjele, gjør det uansett teknisk løsning og konsept. Vi har gjort en rekke tiltak i de selvbetjente kassene for å forebygge, som å ha ansatte i nærheten, at kunden må låse seg ut med kvittering, og at vi opplyser om at det kan bli utført stikkprøver – og det gjennomføres stikkontroller, sier Kristiansen.

De gangene ansatte tar kunder i å «stjele», er det ifølge Kristiansen som oftest misforståelse eller tastefeil som ordnes opp i sammen med kunden.

– Er det åpenbart at det er begått nasking, følger vi vanlige rutiner om å diskré ta kunden til side for å gjennomgå handlekurven og ta dem med vekk fra området for å skrive anmeldelse.

Nye måter

– Er det noen typiske triks kundene bruker for å stjele?

– Kriminelle vil alltid søke etter nye måter for å urettmessig tilegne seg verdier. Gjennom god opplæring, tydelige rutiner og gode kontrollverktøy, reduserer vi trusselen samtidig som vi opprettholder konseptet som en kundevennlig opplevelse der vi viser kunden tillit til at varene blir betalt.

Powered by Labrador CMS