Butikk i praksis

Menys stekeplaner gjør arbeidsdagen lettere

Bakeriansvarlig Helene Sofia Fia Natvig hos Meny Holmen i Asker har redusert svinnet i bakeriavdelingen med mer enn 40 prosent det siste drøye året.

Publisert Sist oppdatert

Hos Meny har reduksjon av matsvinn lenge stått høyt på agendaen. Frukt og grønnsaker samt bakervarer er de største svinntyvene. Kjeden har tatt i bruk nye verktøy for å bekjempe svinnet.

For bakervarer ble stekeplanen «spot on» innført i fjor vår. Den gir butikkene skreddersydde og oppdaterte opplysninger om hvor mye som skal bakes av hva og når. Hjelpemiddelet baserer seg på maskinlære, algoritmer og salg i sanntid. Så langt er brødsvinnet i Meny redusert med rundt 40 prosent.

Godt hjelpemiddel

– Dette er avansert teknologi, men Spot on er likevel lett å bruke, synes Helene Sofia Fia Natvig.

– Jeg har Spot on på en iPad, og det første jeg gjør hver morgen er å åpne programmet. Der ligger det en oversikt over hvor mye som skal stekes av de forskjellige brødsortene. Dette baserer seg blant annet på historiske data, som systemet får fra kassene.

– Går den også inn på yr.no og justerer ut fra været?

– Nei, men det gjør vi manuelt. Systemet kan overprøves med egne erfaringer. Så hvis vi går mot en sommerhelg med godt vær, vet vi at nå blir det reker og loff. Da kan vi øke mengden loff vi skal bake.

Stekeplanen tar hensyn til den tidligere registrerte omsetningen. Har det gått mye av en brødtype, vil den automatisk foreslå at baking av denne typen økes. Salgsfarten spiller en avgjørende rolle.

Mot 50 prosent

Menys uttalte mål er å redusere brødsvinnet med 50 prosent innen 2025. Allerede nå har Meny Holmen passert 40 prosent.

– Vi steker opp mye riktigere mengder i forhold til omsetningen. Og vi sørger for å ha et utvalg som de fleste kundene oppfatter som tilfredsstillende når det nærmer seg stengetid.

– Og på tampen av dagen tilbyr dere halvstekte brød?

– Det gjør vi hele dagen. Menge kunder vil gjerne ha halvstekt brød. Derfor finner du det i hyllene hele dagen sammen med de «helstekte» variantene.

– Men fabrikkstekte brød har vel ikke Spot on noen innflytelse på?

– Nei, men de ivaretas på en godt tilpasset måte av NG Flyt. Dette systemet utvikles nå til å bli enda bedre og ta hensyn til langt flere parametere.

De uerfarne

Fia er stor fan av Spot on, og bruker det flittig. En rekke ganger om dagen logger hun seg inn, følger med, og gjør eventuelle justeringer.

– Det har gjort hverdagen mye lettere for meg og for deltidsansatte og nyansatte. De må bare ha tillit til systemet. Har de det, får de et kjempegodt verktøy, fremholder Fia.

Brød som måtte være igjen ved stengetid, tilbys dagen etter til halv pris. Mange er tilfredse med det.

– Men til syvende og sist må det da bli en del kasting?

– Nei, vi kaster ingen ting her hos oss. Det som blir igjen, kommer det en bonde og henter. Han bruker det til dyrefor.

– Grisemat?

– Nei, først og fremst til kuene. I går dro han av gårde med en sekk berlinerboller. Han ble senere observert mens han matet svært fornøyde kuer. Jeg tipper de lager en veldig god søtmelk, sier Fia med et smil.

– Og dette bidrar du med for å bedre miljøet?

– Ja, det er viktig, og dessuten er det god butikkøkonomi. Da blir det en vinn-vinnsituasjon.

Store besparelser

I Norge kastes det flere hundre tusen brød per dag. Flest hjemme, men også mange i butikkene.

Norge er en brødnasjon. 96 prosent av forbrukerne opplyser at de spiser brød, og de spiser i gjennomsnitt 52 kilo brød per år. 80 prosent av dem mener det er greit å redusere brødutvalget mot slutten av åpningstiden dersom det fører til at mindre brød blir til grisefor eller kastet.

– Å få ned matsvinnet er viktig for oss. Det handler om klima, ressursbruk, etikk og økonomi. 1,3 millioner brød spart betyr 845 tonn redusert CO2utslipp, sier Mari Kristine Kasbo, kategoriansvarlig for bakeri i Meny.

Siden i fjor vår er 1,3 millioner brød reddet, og kjeden har en samlet reduksjon i brødsvinn på 38 prosent.

– Til nå har vi basert steking-en av brød på historiske data, erfaringer og magefølelse. Resultatet har vært at vi ofte har hatt mye brød igjen ved stengetid. Med Spot on tilpasser vi stekingen gjennom dagen basert på teknologi og faktiske kjøp. Vi skal ha et stort utvalg av ferskt brød, men samtidig tørre å gi kundene noe færre valg mot stengetid, sier Kasbo, som fremholder at Meny vektlegger bestselgerne i større grad, tilbyr halvstekte brød og involverer kundene via ærlig forbrukerkommunikasjon.

­

Powered by Labrador CMS