Butikk i praksis

– Svinnreduksjon er nøkkelen

Målbevisst arbeid med å redusere svinnet er i mange tilfeller det beste man kan gjøre for å bedre resultatet, mener butikksjef Marianne Haavi hos Meny Jarhuset i Bærum.

Publisert Sist oppdatert

– Lavere svin var min høyest prioriterte oppgave da jeg overtok Meny Jarhuset for ett år siden, sier Marianne.

Da hun overtok ansvaret for butikken, hadde hun lang fartstid fra bransjen og klare formeninger om hva som skulle til.

– Jeg satte opp en plan som skal bidra til av vi halverer svinnet i løpet av 2022. Svinnet var på hele 3,5 prosent, hvilket utgjør rundt fire millioner kroner. Å halvere det bedrer følgelig bunnlinjen med to millioner.

I rute

Per juni var det registrerte svinnet nede på 1,7 prosent.

– Vi skal ha varetelling 31. august, og får mer nøyaktige tall da. På sikt er målet å få det uregistrerte svinnet ned i 0 prosent. Et hårete, men oppnåelig mål, mener butikksjefen.

Og hun har flere hårete mål. Hun sikter mot å bli Årets butikk i Meny i 2023 og å kunne smykke seg med tittelen Årets matgledebutikk.

– I alt som foregår i butikken, er medarbeiderne nøkkelfaktoren. Jeg legger stor vekt på å jobbe med de ansatte, og svinn er ett av temaene på alle ukemøter. Her skal alle drilles slik at vi oppfattes som en grønn butikk både for ansatte og kunder.

– Har det blitt store endringer i bemanningen etter at du overtok?

– Ja, jeg har foretatt en god del endringer og nyansettelser. Ved siden av svinnet er det viktigste å få mest mulig kvalitativt arbeid ut av lønnskronene, sier Marianne.

Frukt og grønt verstingen

Ikke overraskende anslår hun svinnet i frukt- og grøntavdelingen til å stå for rundt en tredjedel av butikkens samlede svinn. Det er også her hun har oppnådd den største reduksjonen.

– Det skal ofte lite til. Ta for eksempel bananer. Det er mange som tar av én banen på en klase. Disse singelbananene flytter vi opp i en egen kasse, der en plakat oppfordrer kundene til å hjelpe til med å minske matsvinnet ved å velge en singelbanan.

Og nettopp plakatering er en gjennomgangsmelodi i den grønne Meny-butikken på Jar i Bærum. Fra inngangspartiet via frukt, brød, fisk, kjøtt og tørrvarer oppfordres kundene til å bidra til mindre matsvinn ved å foreta de rette valgene.

– Vi har oppgradert hylla med nedprisede varer som nærmer seg utløp. Den har blitt større og fått en mer sentral plass, og hit kommer alt av produkter som nærmer seg utløpsdato. Vi ser at dette er populært, konstaterer butikksjefen.

– Er det virkelig attraktivt for kundene med produkter med kort holdbarhet?

– Ja, varer som er fullgode til 10 kroner per kilo er noe kundene har vennet seg til som et godt tilbud. Faktisk er det mange som først oppsøker denne hylla før de går tilbake til frukt- og grøntavdelingen.

Hver mandag foretas det en nitid gjennomgang av avdelingen. Det kan være varer for tre-fire tusen kroner som blir flyttet over i «ombrukshylla». Får man igjen 1500 kroner, dekker det kostnadene.

Tvers gjennom butikken

Samme tankegang gjennomsyrer hele butikken. I avdelingen for bakervarer pakkes småbakst i 2-pack når det nærmer seg stengetid, og selges i kassaområdet for 15 kroner per enhet. Når det gjelder brød, baker man halvstekte sent på dagen. Kundene tar gjerne disse med seg for fullføring i egen stekeovn, noe som er bedre enn å selge dagsgammelt brød.

– I ferskvarediskene gjøres det en fabelaktig innsats. Dyktige fagfolk er gode til å vurdere hva som trengs for resten av åpningstiden. Overskytende kan enten fryses ned eller bearbeides til gryter og salater. Og dyktige fagfolk, ja, det har vi, synes Marianne.

Foto Grønn butikk: Allerede i inngangspartiet får kundene en klar forståelse for at de entrer en grønn butikk. En komplett gjenvinningsstasjon står ved inngangsdøren til butikksjef Marianne Haavi.

­

Powered by Labrador CMS