KBS

– Gjennom Monta kan dagligvareaktørene selv ta inntektene av ladepunktene sine, sier Norgessjefen i Monta Emma Wallin. Illustrasjonsfoto: Ole Berg-Rusten, NTB

Teknologiselskapet Monta vil løse lademangelen i Norge

Det danske oppstartselskapet har utviklet teknologi som knytter ladevillige privatpersoner, bedrifter og montører sammen. Når selskapet nå går inn i Norge, er det med en ambisjon om å løse ladeproblematikken.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge Elbilforeningen anslås det at det må bygges 1.250 nye ladestasjoner i Norge hvert år for å holde tritt med ladebehovet. I dag er det stor variasjon i antallet ladere i hvert fylke, spesielt om man er utenfor de store byene. Dette ønsker Monta, med den nye Norgessjefen Emma Wallin, å løse.

– Det som gjør Norge til et utfordrende land når det kommer til lading av elbiler er de store avstandene. Om man skal komme seg rundt omkring i landet trengs det ladepunkter på veldig mange små plasser, noe som allerede har vært en utfordring med tradisjonelle bensinstasjoner, sier Wallin i en pressemelding.

– Bistå Norge

Wallin, som har bakgrunn fra flere teknologiselskaper, peker på den høye andelen elbiler og den høye teknologiske interessen i Norge som spesielt viktig for satsningen.

Foto Norgessjef i Monta Emma Wallin.

– Vi har et mål om å bistå Norge i ladeinfrastrukturen, og få den opp på et nytt nivå. Det er allerede en høy andel av elbiler i Norge, og da må infrastrukturen følge etter om de skal nå sitt eget mål om å aldri ha mer enn 120 kilometer mellom ladestasjonene, sier hun.

Wallin forklarer at Monta-appen ønsker å knytte både privatpersoner, bedrifter og montører sammen.

– Monta er ikke kun for de profesjonelle aktørene. Om man har en elbillader hjemme, og ønsker å dele den med naboene, kan man koble den til Monta og ta betalt for tiden naboene bruker den. Da kan man dele med inntil fem naboer, og Monta tar kun ti prosent i transaksjonsgebyr for tjenesten.

– Enklere for alle

Selskapet ønsker også at flere selskaper skal enten dele av eksisterende ladepunkter, eller ønske å sette opp flere.

– Mange dagligvareaktører tilbyr eller ønsker å tilby ladepunkter for sine kunder. I dag brukes disse enten kostnadsfritt av kundene, eller så er det et eksternt selskap som står for driften av dem, og dermed også får inntektene. Gjennom Monta kan dagligvareaktørene selv ta inntektene av ladepunktene sine. De kan også gi egne kunder gratis lading, mens andre må betale for ladingen. De kan også gjøre det mulig å kun ha ladestasjonene åpne for kunder i åpningstiden, og så åpne dem for andre når det er stengt, skriver Wallin i en e-post til Dagligvarehandelen.

Om dagligvarebutikkenes ladepunkter utnyttes bedre både av butikkenes kunder og av andre, vil det kunne være med på å gjøre det enklere for alle å lade i Norge, mener Wallin.

– Monta har i tillegg utviklet App clipps, som innebærer at man ikke trenger å laste ned appen for å få ladet elbilen. Via en QR-kode man skanner åpnes et separat betalingsvindu, så slipper kunden å laste ned en egen app og å lage egen brukerkonto – bare å skanne og starte ladingen. Vi har tatt det steget lengre ved at man nå kan reservere en ladestasjon på forhånd, slik at man unngår irritasjonen å måtte lete etter en ledig offentlig lader når man trenger å lade.

Powered by Labrador CMS