KBS

Iman Winkelman leder Virke Servicehandel.

Krever forenkling av handelsskikk-lov

I forbindelse Stortingets høring om regjeringens forslag til lov om god handelsskikk har Virke Servicehandel lagt frem forslaghvordan loven kan forenkles og forbedres.

Publisert Sist oppdatert

Virke Servicehandel har over tid engasjert seg for å unngå at den nye loven om god handelsskikk blir «en ny administrativ tidstyv for forhandlere innen kiosk- og bensinstasjonsnæringen». De oppgir i en pressemelding at Nærings- og fiskeridepartementet har lyttet til enkelte av innspillene fra foreningen. Samtidig mener Virke Servicehandel at loven bør forbedres ytterligere før de nye bestemmelsene til slutt skal vedtas av Stortinget senere denne vinteren.

Servicehandel er annerledes

Leder av Virke Servicehandel Iman Winkelman understreker at det er viktig å sørge for at loven først og fremst kommer til anvendelse når det foreligger faktisk behov for regulering.

– Vår vurdering er at forslaget til lov om god handelsskikk først og fremst tar utgangspunkt i behovet for å balansere sterk kjøpermakt i de tilfeller det foreligger svak selgermakt. Dette gjør seg gjerne gjeldende når de store dagligvarekjedene med sentrale innkjøpsavdelinger forhandler med leverandørsiden om avtaler i hundremillionersklassen, og det er vinn eller forsvinn for leverandørene, sier Winkelman.

– Innen servicehandelen er situasjonen annerledes. Mange av våre medlemmer består av forhandlere med stor lokal frihet til å inngå direkteavtaler med ulike dagligvareleverandører. I disse tilfellene foreligger det ikke store skjevheter i maktforholdene, og behovet for regulering er i praksis ikke til stede her, utdyper han.

Vil unnta avtaler med begrenset verdi

Winkelman peker også på at mange forhandlere inngår direkte avtaler om videresalg av varer fra lokale produsenter, og at det er urimelig at den nye loven skal gripe inn i disse forholdende.

– Det er ikke god næringspolitikk å pålegge forhandlere innen kiosk- og bensinstasjonsnæringen nye detaljerte krav til forhandlinger og avtaler i forbindelse med omsetning av lokalproduserte kokosboller til en årlig omsetningsverdi på noen titusen kroner. En slik politikk strider direkte mot en tverrpolitisk målsetting om å gjøre det enklere å drive virksomhet her til lands. I neste omgang kan det medføre at færre sier ja til å tilby lokale varer i egne butikkhyller, advarer han om.

På Stortingets åpne høring mandag kom Virke Servicehandel med et konkret forslag om å unnta leverandøravtaler med lav økonomisk verdi fra lovens virkeområde. Næringskomiteen var ifølge foreningen ikke avvisende til et slikt forslag. Virke Servicehandel vil jobbe videre med å se på gode løsninger sammen med politikerne.

Ber om likebehandling

Virke Servicehandel tok i høringen også opp utfordringen med at den nye loven er ment å omfatte dagligvarebransjen og kiosk- og bensinstasjonsnæringen, men ikke storkjøkken/serveringsvirksomhet.

I praksis innebærer lovforslaget at bransjenære konkurrenter reguleres ulikt all den tid servicehandelen og serveringsaktørene i stor grad fører et overlappende vareutvalg, samtidig som loven bare vil gjelde for dagligvare, kiosker og bensinstasjoner, sier Winkelman.

Foreningen foreslår at det nye handelstilsynet skal vurdere lovens anvendelsesområde innen utgangen av 2022. Dette med sikte på en eventuell utvidelse av loven til også å omfatte storkjøkken/serveringsvirksomhet.

Næringskomiteen avgir endelig innstilling i forbindelse med ny lov om god handelsskikk senest 3. mars 2020.

Powered by Labrador CMS