Kommentar

Samtlige Coop-kjeder har hatt en kraftig vekst det siste året, og særlig varehusene til Obs.

Ett år med unntak

Hvordan blir omsetningen i dagligvarebransjen når samfunnet gjenåpnes?

Publisert Sist oppdatert

Når dette skrives, har kommuner over hele landet nettopp innført nye strenge tiltak for å håndtere den tredje bølgen av smitte. Dagligvarebutikker får fortsatt holde åpent med strenge smittevernsrutiner. Dette er nesten identisk med situasjonen for ett år siden, og i Coop er vi stolt over utholdenheten hele bransjen har vist i unntaksåret. Også på leverandørsiden, hvor mange har kastet seg rundt og økt en allerede presset produksjon.

Dagligvarebransjen har over tid vendt seg til en lav, årlig vekstrate. Stort sett på rundt 3 prosent, med unntak av de siste par årene der det knapt har vært omsetningsvekst. Når salget i mars i fjor gikk i taket knapt uten forvarsel, la det enormt press på hele verdikjeden. Selv om det finnes enkelte unntak, har vi lykkes med å ha godt trykk med varer i butikk i alle deler av landet. På årsbasis endte veksten på over 17 prosent, og har fortsatt inn i 2021. Selv om vi nå møter tall fra tilsvarende situasjon i fjor, fortsetter veksten.

Alle er enige om at etterspørselen etter dagligvarer er kunstig høy og drevet av stengte restauranter og landegrenser. Når samfunnet åpner opp, vil mye av salget vende tilbake. Da blir det spennende å se hvor mye av veksten dagligvarebransjen lykkes med å beholde. Har vi klart å endre noen vaner? Vil kundene være mer opptatt av å støtte norske produsenter? Har vi lykkes med å vise kundene at norske butikker slett ikke har så mye dårligere utvalg eller høyere priser sammenlignet med Sverige som mange har trodd? Har nordmenns økte kunnskap om mat gjort at flere vil lage middagen hjemme oftere i fremtiden?

I Coop har alle kjeder hatt en kraftig vekst, og særlig varehusene til Obs. Mange flere har oppdaget det store utvalget og enkelheten ved å få alt på samme sted. Dette er en unik mulighet for kjeden til å vise frem hva de har å by på, slik at kundene vil fortsette å vende tilbake også når grensehandelen igjen blir en konkurrent.

Tilsvarende håper jeg hele bransjen lykkes med å gripe denne unike muligheten til å vise frem hva vi er gode for, og hva vi kan by på. Det vil skape grunnlaget for mange flere varige arbeidsplasser i hele verdikjeden.

Powered by Labrador CMS