Importsjef Robert Radford i Coop Norge.

Nyheter

Coop Norge vil frakte mer havveien

– Vi har som mål å øke lastene vi tar på sjøen opp Norskekysten, sier transportsjef Robert Radford i Coop Norge,

Publisert Sist oppdatert

– Coop er sterkt opptatt av miljø og bærekraft, og er meget godt fornøyde med å flytte varestrømmer fra Europa over til sjøtransport, sier Radford i en pressemelding.

Coop er én av flere aktører som har flyttet importvarestrømmer til den nye, ukentlige sjøruta mellom Midt-Norge og Rotterdam som startet opp i slutten av august.

– Transporten med Smyril Line Cargo har fungert veldig fint. Vi har vært med fra dag én, og i løpet av få uker var vi oppe i tilnærmet tosifrede antall traller på hver skipning, sier importsjefen.

Coop har gjort noen tilpasninger i sin inngående ruteplan for å tilpasse ruteoppsettet og valgt en løsning der Thermo-Transit organiserer transportene som går med Smyril Line for å sikre en fleksibel løsning.

– Vi har nesten ikke merket overgangen fra ordinær biltransport gjennom vår transportpartner. Det tar vi som et godt tegn. Trekant samarbeidet mellom Coop Norge, Thermo-Transit og Smyril Line Cargo har fungert helt utmerket, sier Robert Radford.

Overgangen fra lastebil til sjøtransport har vært mulig som følge av Shortsea-prosjektet i regi av Kysthavnalliansen. Prosjektet ble iverksatt for å matche store aktører med sammenfallende logistikkbehov, men som inntil i dag ikke har funnet sjøtransport konkurransedyktig.

Sørgående seiling går med lakseeksport fra større aktører som Lerøy Seafood, på nordgående seiling har båten med seg last fra Bama og Coop Norge som skal ut i norske butikker langs kysten vår og opp til Midt-Norge. Resultatene av dette prosjektet bidrar allerede til å redusere antallet trailere på norske veier.

Powered by Labrador CMS