Annonse
– Dette er galskap og en historisk grov avsporing, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Coop Norge, Bjørn Takle Friis.
Coop Norge

– Dette er galskap

Sammen med Rema 1000 og Norgesgruppen har Coop Norge mottatt varsel om milliardbøter av Konkurransetilsynet i forbindelse med prisjegervirksomheten – en virksomhet som har pågått åpent i ti år uten at tilsynet har grepet inn. For Coop Norges del, er boten på 4,8 milliarder kroner.

– Er dere overrasket?

– Nei, vi er ikke overrasket. Vi er sjokkert, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt Bjørn Takle Friis i Coop Norge til Dagligvarehandelen.

– Dette er galskap og en historisk grov avsporing fra en hardt presset konkurransedirektør som ikke har gjort jobben sin i en årrekke. Nå er det advekket store, ulovlige forskjeller i kjedenes innkjøpspriser som har pågått i mange år uten at Konkurransetilsynet har grepet inn, så dette er vel et grep for å vise at man gjør noe, tordner Takle Friis.

– Dette er kanskje den bransjen Konkurransetilsynet kjenner aller best, og ordningen med prisjegere har pågått i full  åpenhet i ti år. Uten prisjegerne ville vi ikke hatt alle priskrigene vi har sett de siste årene, med julebrus til to kroner og pepperkakehus til 1 krone. Denne ordningen har kommet forbrukerne til gode.

– Men tilsynet mener altså at ordningen har ført til høyere priser?

– Jeg ser overhodet ikke logikken i at det skulle bli dyrere. For vår del har prisjegerne tvert om vært et viktig verktøy for å være billigst. Prisene har uansett vært tilgjengelige for alle som går i en butikk, sier Takle Friis, og legger til:

– For ikke enge siden skulle Forbrukerrådet på oppdrag fra myndighetene få opp en nettportal der alle priser lå ute i sanntid. Da kunne kjedene sittet på kontoret og sjekket konkurrentenes priser på nettet, uten prisjegere. Dette gir overhodet ingen mening. Konkurransetilsynet sier altså at de i full visshet har latt en praksis de mener er ulovlig pågå i ti år.

– Dersom denne boten blir stående, hvor skal dere hente pengene fra?

– Vi anser dette som et absurd varsel, og nå skal vi først og fremst jobbe for å få dette underkjent. Først skal vi gi Konkurransetilsynet våer tilbakemeldinger, og dersom det ikke fører frem, vil vi gå til rettslige skritt for å få omgjort vedtaket. Vi mener dette er helt riv ruskende galt.

Kjedene har frist til april i år med å svare Konkurransetilsynet.

Annonse
Annonse