Nyheter

Forklarer «papirpose»-saken for forbrukerne

Med utgangspunkt i Sørlandschips' plastholdige papirpose, har Renovasjons- og gjenvinningsetaten lagt ut en bildeserie på instagram for å forklare forbrukerne utfordringene med å blande plast og papir i emballasjen.

Publisert Sist oppdatert

I Instagram-innlegget skriver Renovasjons- og gjenvinningsetaten at «dette er virkelig et eksempel på hvordan i utgangspunktet gode intensjoner skaper forvirring og krøll for både dere der hjemme og for oss som skal samle inn avfall og informere om kildesortering».

Deretter opplyses det at nye posen er merket som pappavfall.

«Problemet er at den inneholder nesten 50 prosent plast, og da er det en veldig vanskelig emballasjetype å få gjennom gjenvinningssystemene. Ideelt sett ønsker vi minst mulig blandingsemballasje på markedet, ettersom det gjentatte ganger viser seg at slike produkter er vanskelige å gjenvinne ordentlig. I mange tilfeller må vi be folk om å kaste dem i restavfallet, og det gjelder også i dette tilfellet».

Samtidig understreker etaten at den ikke ønsker ikke å henge ut noen.

«Sørlandschips har jobbet lenge og hardt med å utvikle en ny og mer miljøvennlig posetype. Og nå som de er klar over utfordringene, skal de se på merkingen sin på nytt. Det er vi glade for! Samtidig er det sånn at ikke all emballasje kan være gjenvinnbar. Noen ganger må man bruke for eksempel plast for at maten skal beskyttes så godt som mulig. Det er viktig for å unngå matsvinn. Og dette er helt ok! Men da må pakken samtidig merkes som restavfall. Vi i kommunene og avfallsselskapene er helt avhengige av god og riktig merking for at dere skal ha tillit til kildesorteringssystemene våre. Så dette skal vi fortsette å jobbe for, slik at dere kan ta godt informerte valg i hverdagen», avsluttes innlegget, som får mye positiv oppmerksomhet fra forbrukerne, som åpenbart er interessert i å sortere avfallet sitt på rett sted.

Samtidig som Renovasjons- og gjenvinningsetaten forsøker å informere og opplyse forbrukerne, har innlegget Kiwi delte med sine 187.000 følgere på Facebook 25. mai forsvunnet i løse lufta. Der het det at «Sørlandschips lanserer verdens første papirpose for chips. Samme gode chipsen og bedre for miljøet!».

Kiwi ønsker ikke å svare på om de har vært kjent med plastinnholdet i posene, eller om de er redde for at forbrukerne kan føle seg lurt. Nå er det i alle fall ingen flere Kiwi-kunder som eventuelt vil føle seg lurt av kjeden på Facebook.

Powered by Labrador CMS