Nyheter

– Patentstyret får rekordmange varemerkesøknader fra utlandet, sier Bernt Boldvik

Rekordmange varemerkesøknader til Norge

Aldri har utenlandsk næringsliv vist større interesse for å søke om enerett til navn og logoer i Norge. Fra norske næringsdrivende derimot, faller antall varemerkesøknader, viser ferske tall fra Patentstyret.

Publisert Sist oppdatert

I fjor mottok Patentstyret 17.288 varemerkesøknader, noe som er på nivå med rekordåret 2017. Av disse var 4.168 fra norske søkere - en nedgang på 12,5 prosent fra 2018. Det er imidlertid første gang etter seks år med markant oppgang at statistikken viser nedgang blant norske søkere.

– Alt i alt tyder tallene på at Norge er et attraktivt marked for bedrifter som opererer i konkurranseutsatte markeder, sier avdelingsdirektør Bernt Boldvik i Patentstyret, og peker på at mange bedrifter bruker varemerkeregistreringer til å forhindre uønskede etterligninger av egne varer og tjenester.

Antall varemerkesøknader til Patentstyret ser for øvrig ut til å være en temperaturmåler på fremtidstro i næringslivet. Finanskriser fra 60-tallet og frem til i dag lar seg tydelig avlese i statistikken over varemerkesøknader.

– Betrakter vi de siste varemerke-tallene våre i et bredt tidsperspektiv, ser det ut til å være optimisme både i norsk og utenlandsk næringsliv ved inngangen til det nye tiåret, sier Boldvik.

Norske aktører med flest varemerkesøknader i 2019:

  • Vitalis Pharma AS (16)
  • Coop Norge SA (16)
  • Nortura SA (15)
  • Kavli Holding (14)
  • Folkeaksjen AS (13)
  • Obos BBL (12)
  • Sagene Industrier H.E Thoresen (11)
  • Vygruppen AS (10)
  • Norwegian Fishfarming Technologies (10)
  • Kraft Foods Norge Intellectual Property (10)
  • Elle Basic AS (10)
Powered by Labrador CMS