Nyheter
Rekordmange varemerkesøknader til Norge
Aldri har utenlandsk næringsliv vist større interesse for å søke om enerett til navn og logoer i Norge. Fra norske næringsdrivende derimot, faller antall varemerkesøknader, viser ferske tall fra Patentstyret.
I fjor mottok Patentstyret 17.288 varemerkesøknader, noe som er på nivå med rekordåret 2017. Av disse var 4.168 fra norske søkere - en nedgang på 12,5 prosent fra 2018. Det er imidlertid første gang etter seks år med markant oppgang at statistikken viser nedgang blant norske søkere.
– Alt i alt tyder tallene på at Norge er et attraktivt marked for bedrifter som opererer i konkurranseutsatte markeder, sier avdelingsdirektør Bernt Boldvik i Patentstyret, og peker på at mange bedrifter bruker varemerkeregistreringer til å forhindre uønskede etterligninger av egne varer og tjenester.
Antall varemerkesøknader til Patentstyret ser for øvrig ut til å være en temperaturmåler på fremtidstro i næringslivet. Finanskriser fra 60-tallet og frem til i dag lar seg tydelig avlese i statistikken over varemerkesøknader.
– Betrakter vi de siste varemerke-tallene våre i et bredt tidsperspektiv, ser det ut til å være optimisme både i norsk og utenlandsk næringsliv ved inngangen til det nye tiåret, sier Boldvik.
Norske aktører med flest varemerkesøknader i 2019:
- Vitalis Pharma AS (16)
- Coop Norge SA (16)
- Nortura SA (15)
- Kavli Holding (14)
- Folkeaksjen AS (13)
- Obos BBL (12)
- Sagene Industrier H.E Thoresen (11)
- Vygruppen AS (10)
- Norwegian Fishfarming Technologies (10)
- Kraft Foods Norge Intellectual Property (10)
- Elle Basic AS (10)