Nyheter

Ny kunde: Ekrheim-sjåfør Trond Eine kunne i forrige uke levere de første varene til Joker Blindern i Oslo.

Joker nr. 100

I forrige uke nådde engrosselskapet K. Ekrheim en etterlengtet milepæl, nemlig å levere dagligvarer til 100 Joker-butikker.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg husker ikke nøyaktig når vi satte oss det målet, men det var nok rundt 2013 da vi inngikk avtale med Norgesgruppen om leveranser til alle Joker-butikkene i Oslo, samt deler av Østfold og det som da het Akershus, forteller adm. direktør Haakon Jærv Ekrheim.

Sist uke ble milepælen nådd, da Joker åpnet splitter ny butikk i Blindernveien i Oslo. Kjøpmann Shahzad Ahmad synes det er stas å åpne K. Ekrheims Joker nummer 100.

– Jeg har hatt Ekrheim som grossist i 22 år, og de har vært en god samarbeidspartner i samtlige av dem, roser Ahmad.

180 butikker

Med den siste Joker-butikken i folden, leverer K. Ekrheim nå dagligvarer til 180 butikker i regionen. Foruten de 100 Joker-butikkene, består kundelisten av 31 Bunnpris-butikker, 17 Nærbutikken og 32 frittstående dagligvarebutikker.

– Hva er det neste målet?

– Det må vel bli Joker nummer 500, det da, spøker Ekrheim, og titter bort mot kjededirektør Kjetil Flåtrud i Joker, som er kommet for å kaste glans over butikkåpningen.

– Hva sier du, Kjetil, får vi levere til Joker nummer 500, også?

– Det er greit, bare du ikke setter en dato! lyder det muntert tilbake.

1,8 milliarder

I likhet med bransjen for øvrig, har også K. Ekrheim lagt et godt år bak seg.

– Vi har hatt 12 prosent vekst, og endte på 1,8 milliarder kroner i 2020. Det er ny rekord, men samtidig er vi bevisste på at mye av veksten skyldes pandemien, og at samfunnet vil gå tilbake til normale tilstander etterhvert, sier Haakon Jærv Ekrheim.

– Så fjorårets omsetningsrekord blir trolig stående en stund?

– Ja, det regner vi med. 2020 var et unntaksår, og det blir delvis 2021, også, men det varer ikke evig. Og vi er selvfølgelig spent på hva som skjer når grensene åpner igjen, men vi ser uansett lyst på fremtiden, forsikrer han.

Stort ansvar

K. Ekrheim-sjefen legger ikke skjul på at pandemien har stilt rollen som dagligvaregrossit i et nytt lys.

– Jeg må innrømme at jeg har følt på ansvaret som følger av å ha en samfunnskritisk rolle. Vi har gjort alt vi kan for å være leveringsdyktige, og de ansatte har vært utrolig flinke til å følge opp alle smittevernhensyn. Vi har så langt ikke hatt et eneste tilfelle av koronasmitte, og sykefraværet har gått betraktelig ned. Jeg er stolt og imponert over hvordan våre ansatte har stått på, forteller han.

Samfunnsansvar

Det er imidlertid ikke bare leveringsdyktigheten K. Ekrheim vil ta ansvar for. Nylig ble det igangsatt et nytt prosjekt i selskapet: «Miljø og Bærekraft i KE». Prosjektet er en utfordring til ansatte, eiere, kunder, leverandører og samarbeidspartnere, der K. Ekrheim skal ta et bevisst samfunnsansvar, gjøre sitt for å få en bærekraftig utvikling, og etterlate seg et minst mulig miljøfotavtrykk.

I prosjektet er det blinket ut foreløpig fem områder der det skal gjøres endringer på kort og lengre sikt. Det handler blant annet om innkjøp av elektriske lastebiler, optimalisering av fyllingsgrad, miljøkrav til leverandører, økt fokus på matsvinn, plast-reduksjon og energieffektivisering – for å nevne noe.

– Vi er opptatt av å bidra med det vi kan, og dette prosjektet blir en viktig del av vårt arbeid med miljø og bærekraft, sier Haakon Jærv Ekrheim.

Denne saken er hentet fra ukens papiravis.

Powered by Labrador CMS