Nyheter

Kopisjokolade mot barnearbeid

Da Tony’s Chocolonely utfordret de store gigantene med «lookalike»-sjokolader, ble de presset ut av britiske supermarkeder. – Det var ikke meningen å rette pekefingeren mot noen spesielle. Vi ville bare illustrere et poeng.

Publisert Sist oppdatert

Det sier en representant for sjokolademerket til Dagligvarehandelen.

Det nederlandske sjokolademerket Tony’s Chocolonely etablert for å utrydde moderne slaveri og gjøre hele sjokoladeindustrien 100 prosent slavefri. I vinter lanserte de fire sjokoladeplater som kopierte mye av designet på Toblerone, KitKat, Twix og Ferrero Rocher for å rette oppmerksomheten mot forholdene for arbeiderne i industrien. Det var også en markering av at ulovlig barnearbed fortsatt er utbredt 20 år etter at industrien lovte å utrydde det.

Fjernet etter én dag

Kampanjesjokoladene skulle selges blant annet I supermarkeder i Storbritannia, men etter kun én dag i Sainsbury’s hadde store sjokoladeprodusenter overtalt kjeden til å fjerne kopisjokoladene fra Tony’s Chocolonely.

Ifølge sjefen for samfunnsansvar hos den lille produsenten skjedde det en av aktørene som var kopiert ikke ville bli assosiert med anklagene om ulovlig barnearbeid.

– Det stemmer, skjønt Sweet Solution-sjokoladene var ikke laget for å rette pekefingeren mot noen, men for å illustrere et poeng. Det er et alvorlige utfordringer med sjokolade, og det vil det fortsette å være helt til alle tar ansvar. Vi er glade for at dette ikke skjedde i andre land, og at vi kunne fortsette å selge kampanjesjokoladene fra vår nettbutikk i Storbritannia, forteller Amber, som ikke opererer med etternavn, men som arbeider med kampanjeaktivitetene til Tony’s Chocolonely i Nederland.

– Kun ment som eksempler

– Har dere fått noen reaksjoner direkte fra disse merkevareleverandørene?

– Nei, ikke direkte, men noen av de store sjokoladeprodusentene har snakket med journalister om vårt budskap.

– Er de som produserer Toblerone, KitKat, Twix og Ferrero Rocher noe verre enn andre?

– Over hodet ikke. Vi har plukket ut fire av verdens mest ikoniske sjokolader. De representerer alle sjokoladeplater som vi skulle ønske at vi kunne spise i visshet om at det ikke er noen bitter sannhet som gjemmer seg i sjokoladeindustrien. Kampanjen refererer til alle store sjokolademerker som bruker kakao fra Vest-Afrika og de som forpliktet seg til å utrydde ulovlig barnearbeid via Harkin-Engel-protokollen i 2001 og etterlyste lovgivning i 2019. Ja, i realiteten er kampanjen rettet mot hele industrien, og vi plukket ut disse fire ikoniske produktene til å representere den, gjentar Amber.

Ikke solgt i Norge

Tony´s har engasjert seg for å få lovgiving som gjør bedriftene ansvarlige for brudd på menneskerettigheter i deres verdikjede siden 2017. I all sin sjokoladeemballasje og i sosiale medier ber de forbrukerne om å signere en begjæring om dette og støtte behovet for en menneskerettslovgiving som holder virksomhetene rettslig ansvarlig for moderne slaveri og ulovlig barnearbeid i egen verdikjede. Over 60.000 mennesker har signert oppropet til nå.

Kampanjesjokoladene Sweet Solution har ikke vært i salg i Norge. De ble solgt i en begrenset periode i utvalgte butikker i de største markedene til Tony´s, som er Nederland, Irland, USA, Belgia og Tyskland – samt Storbritannia.

– 60 prosent av verdens kakao kommer fra Vest-Afrika. Der tvinges mer enn 1,56 millioner barn og minst 30.000 ofre for moderne slaveri til å arbeide på kakaoplantasjer i Ghana og Elfenbenskysten. Vi vil understreke at ingen av sjokoladeprodusentene ønsker at det skal være sånn! Industrien prøver å forandre ting, og hver produsent har sin tilnærming. Men de forsøkene og frivillige ordninger er simpelthen ikke nok, og fremskrittene går for sakte, sier Amber.

Powered by Labrador CMS