Nyheter

Åpner snusfabrikk i Våler

I dag er det offisiell åpning av Den Norske Snusfabrikken i Våler. Ved oppstart har produksjonslinjen en kapasitet på fem millioner bokser Nor-snus i året, og målet er å levere kvalitetsprodukter til så lave priser at konkurrentene skvetter.

Publisert Sist oppdatert

I dag åpner Norges første linje for industriproduksjon av norsk snus. Det skjer i Våler, noen minutters kjøretur fra Mosseporten.

– Vi har vært så heldige å få en utbygger til å sette opp et helt nytt bygg på skreddersøm for oss, mot at vi har inngått en langtidskontrakt på å leie bygget, sier daglig leder og medgründer Øyvind Simonsen til Dagligvarehandelen.

Kan utvide

Ved oppstart har produksjonslinjen en kapasitet på fem millioner bokser av det nye snusmerket «Nor».

– Men her er det bygget og rigget for vekst. Vi har plass til flere linjer, og kan kan gradvis øke produksjonen til over 25 millioner bokser årlig i disse lokalene, forsikrer snusgründeren.

Med seg på laget har han Tony Persson og Lise Lotte Båtemyr, som begge har lang fartstid i svensk snusindustri.

– Vi er nå inne i en ansattelsesprosess, og håper å være ti ansatte i løpet av året, sier Simonsen.

På litt lengre sikt er målet å tredoble arbeidsstokken, i takt med at produksjonen – og salget – øker. Det skal de gjøre gjennom å selge høykvalitetsprodukter til snusfornuftige priser.

– Siden vi har vår egen splitter nye fabrikk, kan vi redusere prisen vesentlig i Norge. En boks snus burde aldri ha kostet 70 kroner eller mer. Klarer vi å selge åtte millioner bokser betyr det arbeid for 30 personer og en omsetning på 500 millioner kroner, sier Simonsen.

Eksterne investorer

– Her er det snakk om betydelige investeringer. Hvem er inne på eiersiden foruten gründerne?

– Tony, Lotta og jeg har puttet inn egne penger, og i tillegg har vi med oss et utvalg av eksterne investorer som har tro på oss og markedet, sier den daglige lederen, som ikke ønsker å si nøyaktig hvor mye som er investert, men bekrefter at det er snakk om «et tosifret antall millioner kroner».

I mars fortalte Dagligvarehandelen om Coz snus sine planer om å etablere det som etter deres utsagn skulle bli Norges første snusfabrikk, med en investeringsramme på et sted mellom 30 og 50 millioner kroner.

– Vi har fått med oss at det er andre som også planlegger å starte opp snusproduksjon i Norge. Våre investeringer ligger godt under det de snakker om, forsikrer Simonsen, som også kan konstatere at det er Den Norske Snusfabrikken som ble landets første til å etablere snusproduksjon i industriell skala i Norge.

I første omgang lanseres seks varianter av Nor, oppkalt etter norske naturattraksjoner som Galdhøpiggen, Folgefonna og Preikestolen, Hardanger.

– Vi produserer bare hvit snus, det er der fremtiden ligger. All veksten i markedet kommer på hvit snus, som nå har en markedsandel på rundt 30 prosent. Jeg blir ikke overrasket om andelen ligger på 50 prosent i løpet av et par-tre år, sier Simonsen.

Tre salgskanaler

– Hvor kommer snusen i salg?

– I første omgang er strategien konsentrert om tre kanaler: grensehandel, taxfree og netthandel. Vi skal gjøre vår første leveranse til Nordby i Sverige i neste uke, og har fått avtaler med de største nettbutikkene. Der har vi allerede startet leveransene.

– Hva med fysiske butikker i Norge?

– Det er målet vårt på sikt. Vi har vært i kontakt med samtlige kjeder, og har fått veldig positive tilbakemeldinger på at det kommer et norsk produkt. Men det er veldig trangt i norske snusskap, så nå er målet å gjøre Nor kjent blant forbrukerne gjennom andre kanaler først, for å vise at vi fortjener plassen, sier snusgründeren.

– Men vi står klare til å levere til dagligvarebutikker som har ledig plass i skapet; det er bare å ta kontakt, forsikrer han.

Nye varianter

Den Den Norske Snusfabrikken forestår all produktutvikling selv, og lager sine egne oppskrifter.

– Vi er opptatt av å levere på både smak og kvalitet, samtidig som vi ønsker å benytte oss av norske råvarer. Tobakken får vi fra Snusbonden, forteller Simonsen.

Snusbonden er en liten snusprodusent i Trøndelag, som produserer tre ulike varianter løssnus i begrenset opplag – basert på egen tobakksproduksjon.

– Dere har seks ulike varianter ved oppstart. Kommer det flere?

– Ja, vi skal jobbe kontinuerlig med å utvikle nye varianter, og kommer med ytterligere tre nyheter til høsten, forteller Øyvind Simonsen.

Powered by Labrador CMS