Nyheter

Det var studentgruppen Beyond Consulting som stakk av med seieren i kampen om hvem som hadde den beste lpøsningen for å redusere matsvinnet. Fra høyre: Erlend Gjessing, Valeria Larsen-Schaboi, John Primo Conti Nibali og Sander Christiansen. Lengst til høyre, jurymedlem og kommunikasjonssjef Ann Marie Schrøder i Matvett.

Gikk seirende ut av matsvinn-battle

Oslo Handelsstands Forening inviterte studenter til en konkurranse om hvordan man skal redusere matsvinnet med 50 prosent innen 2030. Torsdag ble det beste bidraget kåret i det som trolig er Norges første matsvinn-battle.

Publisert Sist oppdatert

Fire finalistgrupper fra Handelshøyskolen BI og Høyskolen Kristiania sto igjen i finalen, som ble avholdt i Oslo Handelsstands Forenings lokaler i Karl Johans gate.

Hver gruppe fikk ti minutter til å presentere sitt forslag til løsning foran et bredt sammensatt og kompetent jurypanel.

Studentgruppenes besvarelser hadde nær sagt oppsiktsvekkende mange likhetstrekk, og felles for dem alle var at de klokelig tok tok utgangspunkt i at matsvinnproblemet er størst i husholdningene, og at løsningen ligger i en app.

Etter å ha besvart kritiske spørsmål fra panelet, trakk juryen seg tilbake for å konferere. Etter bare ti minutter var den tilbake og kåret vinneren: Beyond Consulting.

De tok utgangspunkt i en ny app, Matpartner, som skal hjelpe forbrukerne å ha oversikt over hva de har i kjøleskapet, som varsler om når matvarene er i ferd med å gå ut på dato, og som kommer med oppskriftsforslag til retter man kan lage med nevnte matvarer. Det var også tatt høyde for hvordan man skal måle svinn fra middagsrester, som utgjør brorparten av matsvinnet.

For å motivere forbrukerne til å ta appen i bruk, ble det foreslått et bonuspoengsystem, som kan omsettes i nye matvarer.

For å få riktige data inn i appen, hadde studentgruppen sett for seg integrering med kjedenes lojalitetsprogrammer, Trumf, Æ og Coop, i tillegg til strekkoder som inneholder best før-informasjon.

Tanken var dessuten at datafangsten fra appen kan deles med produsentene, slik at de kan justere porsjons- og pakningsstørrelser dersom det viser seg at enkelte produkter ofte blir til matsvinn.

– Jeg er veldig imponert over samtlige finalister, men Beyond Consultings svar på oppgaven skilte seg tidlig ut som det beste og mest realiserbare, fastslår jurymedlem Per Roskifte, tidligere konserndirektør for kommunikasjons og samfunnskontakt i Norgesgruppen.

Jurymedlemmer:
Vibeke Hoff Norbye - Kommunikasjonssjef OHF
Per Roskifte - Tidligere Konserndirektør kommunikasjon, NorgesGruppen
Paula Capodistrias – Bærekraft rådgiver og styremedlem i FEBA (European Food Bank Federation)
Anne Marie Schrøder – Kommunikasjonssjef Matvett
Saken fortsetter under annonsen
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('js-dfp-tag-dagligvarehandelen_no_article_2'); });
Claus R. Eriksen – Styreleder Dagligvaregruppen
Hanne-Lene Dahlgren – Sustainability influencer & food communicator of the year 2021
Powered by Labrador CMS