Ved kilden: Tappeanlegget for de nye boksene til Farris-produktene ligger i Larvik ved selve Farris-kilden. – Slik må det være om vi skal kalle det naturlig mineralvann, sier markedssjef Juliane Øyslebø.

Nyheter

Bedre butikk med boks

Ringnes har investert titalls millioner i en ny bokslinje ved fabrikken i Larvik. De neste ukene vil kjente merkevarer som Farris, Bris og Frus tappes på boks og finne veien til butikkene.

Publisert Sist oppdatert

­Vannmarkedet er «big business» også her i landet, og totalomsetningen er på nærmere én milliard kroner. Ringnes er klar markedsleder, både innenfor kullsyreholdig vann med Farris og innenfor stillvann med Imsdal.

– Det er vi som er kategorikaptein, og har et ansvar for å skape vekst i kategorien både i volum og verdi. Med boks ser vi et mulighetsrom for videre vekst i vannmarkedet, sier markedssjef for vann i Ringnes, Juliane Øyslebø.

Legger seg på topp

I dag er boksandelen til Ringnes på 5 prosent blant vannproduktene, med Ramløsa som eneste bidrag.

– Vi faser ut Ramløsa når vi lanserer Farris, Bris og Frus på boks. Med Ramløsa har vi fått testet potensialet i markedet, men nå vil vi satse på vår egen merkevare Farris, sier Øyslebø.

Både Farris original og Bris-variantene Sitron & Sitrongress samt nyheten Pære & Lime – blir å finne i 0,33-litersbokser fremover. Det samme blir variantene Eple & Kiwi, Bringebær og Fersken i Frus-serien. Boksene er såkalte «sleek cans», eller slanke bokser. Utvalgte varianter blir også levert på 1/3 mikspall.

– Men trenger dagligvarebutikkene vann i nye emballasjeformer? Man er jo opptatt av å holde sortimentet under kontroll.

– Boks er et tilleggsformat, og erfaringen viser at boksomsetningen legger seg på toppen av flaskesalget. Innenfor brus, som det er naturlig å sammenligne med, har vi en boksandel på 16 prosent – og den vokser. Dermed øker den totale omsetningen. I tillegg vet vi at det er en noe større betalingsvilje for bokser. Så mottagelsen i handelen er svært god, synes Øyslebø.

Positive opplevelser

Ringnes mener bokser vil gjøre vannkategorien større ettersom den blir relevant i flere drikkesituasjoner.

– Når man skal kose seg litt ekstra hjemme, vil nok en boks med et Farris-produkt være mer relevant for mange enn en halvlitersflaske, som er mer et «på farten»-produkt. Boksen oppfattes gjerne som en liten belønning. Bare lyden av å åpne en boks gir en liten følelse av luksus, mener markedssjefen.

– I og med at en boks ofte konsumeres med en gang, blir den gjerne oppfattet som fersk og sprudlende. Mange sier også at drikken føles kaldere når man drikker fra en boks, legger Øyslebø til.

Servicehandelen

– Hva med servicehandelen? Litt upraktisk å ha en åpnet boks skvalpende i bilen?

– Her har flaskene det fortrinn at de kan lukkes ved at korken skrues på. På den annen side må man bruke to hender for å skru på korken, så hva som er mest praktisk og trafikksikkert er ikke godt å si. Men en stor del av det som kjøpes på farta drikkes jo på stedet, parerer Øyslebø.

En milliard bokser

For alle drikkevarekategoriene samlet har bokser for lengst passert plastflasker. I fjor ble det pantet 600 millioner flasker i Norger, mens det gikk om lag én milliard bokser gjennom pantemaskinene.

– Hvorfor ikke legge den nye bokskolonnen til hovedanlegget på Gjelleråsen?

– For å kunne bruke betegnelsen «Naurlig mineralvann» må produktet tappes på sluttforbrukeremballasjen ved kilden og kan ikke fraktes noe annet sted for tapping. Derfor ligger anlegget i Larvik, ved selve Farris-kilden.

Suksessen Frus

Det var i 2022 at Ringnes lanserte Farris Frus. De to første variantene, Bringebær og Tropiske frukter, ble tatt godt imot i markedet, og Frus ble kåret til Årets innovasjon av flere kunder. I 2023 ble det derfor lansert en tredje smak, Eple Kiwi, som også ble en suksess, og solgte hele 98 prosent over forventning.

Nå lanseres også en variant med Fersken, som kom på markedet nå i uke 8.

– Frus har blitt en kjempesuksess. Det har virkelig slått an, særlig blant ungdom, erklærer Juliane Øyslebø.

– Også populær i handelen?

– Ja. Frus har vært en av de mest suksessrike lanseringene i hele drikkekategorien. Produktet forsvarer en litt høyere pris og trekker nye kunder inn i kategorien, så det hr bidratt til både volum- og verdivekst i kategorien, fastslår Juliane Øyslebø.

Powered by Labrador CMS