Økologi

Økologisk endeeksponering: Kolonihagens røde linser, bønnemiks, hvite bønner, kidney-bønner, sorte bønner og kikerter selger i bøtter og spann når Rema-kjøpmann Christer Vambeseth gjør dem ekstra synlige for kundene.

Ønsker seg bedre øko-utvalg

– Det vil muligens være utfordrende å løfte økologiske produkter videre uten et bredere sortiment som treffer flere, sier Rema-kjøpmann Christer Vambeseth på Nesodden.

Publisert Sist oppdatert

­Det er to typer kunder som handler mye økologisk hos Christer Vambeseth hos Rema 1000 Nesodden. Det er de ivrigste økologi-entusiastene i området, som kun handler alt det han har av økologisk, og så er det dem som tar det de finner av økologisk og kjøper resten av handlelisten i vanlig versjon.

Store handlekurver

– Kundene fyller handlevognen i større grad enn i konkurrerende butikker her. Sist lørdag hadde vi en snitthandel på 500 kroner. Vi er store i helgene, og har kunder fra hele Nesodden, fremholder kjøpmannen, som ikke har full oversikt over øko-salget i butikken, ettersom øko-varene inngår i mange ulike kategorier.

Oversikt har han imidlertid over salget av Kolonihagen-serien, som står for brorparten av øko-salget. Kolonihagen har 1,7 prosent av den totale nettoomsetningen og utgjør 1,7 millioner kroner i året, ifølge kjøpmannen.

– Vi selger spesielt bra med blant annet økologisk barnemat, egg, meieri, kaffe og olivenolje, konstaterer han.

Mer syltetøy: Økologiske varianter av storselgerne innenfor syltetøy er noe Christer Vambeseth har på ønskelisten.

Mangler øko-brød

Økologisk er en større varegruppe hos Rema 1000 Nesodden enn Rema-butikkene ellers i en region som omfatter området fra Nesodden til Kolbotn og Indre Østfold, og sørover mot svenskegrensen.

– Folk spør og vil ha mer økologisk, og jeg gjør så godt jeg kan. Men det er vanskelig når man er den eneste av 60 butikker i vår region som roper høyt om det, sier kjøpmannen, som imidlertid har den fordelen at forretningen er ambassadørbutikk for Kolonihagen og dermed har nesten hele Kolonihagen-sortimentet inne.

– Kolonihagen vokser bra og det kommer stadig noe nytt. Men jeg skulle gjerne hatt Kolonihagen-brødene, som ikke er så lette å få levert utenfor Oslo. Vi har bare de frosne økologiske rundstykkene, sier Vambeseth, som ønsker seg enda flere produkter inn i Kolonihagen-serien, gjerne økologiske utgaver av typiske forbruksvarer som husholdningssaft og syltetøy.

– Det hadde fungert bra her på Nesodden, tror han.

Ønsker ferdigkuttet

I frukt- og grøntavdelingen finner kundene tidlig i desember blant annet økologiske bananer, avokado, sitron, epler, spirer og sous vide rødbeter. De økologiske agurkene var på plass inntil nylig, men glimrer nå med sitt fravær.

– Vi hadde et større sortiment av frukt og grønt før. Jeg ønske flere produkter, men det er vanskelig når jeg er avhengig av å få med hele regionen, fremholder kjøpmannen, som tar inn alt av økologisk han får tak i innenfor frukt og grønt, og er villig til å ta regningen med litt svinn for å kunne tilby et bedre utvalg.

Å ta inn store volumer av det han får tak i, har han imidlertid dårligere erfaring med.

– Det er store prisforskjeller mellom økologisk og konvensjonell vare, og selv om kundene spør etter et økologisk produkt, kjøper de det ikke nødvendigvis. Jeg er avhengig av at folk faktisk kjøper det, understreker Vambseth.

Innenfor frukt og grønt-kategorien ønsker han spesielt å kunne tilby kundene ferdigkuttede salater i pose.

Julematen forsvinner ut

Frem mot jul bunkrer butikken opp varer for å kunne tilfredsstille kundene best mulig, også innenfor økologisk.

– Vi har Kolonihagen frossen ribbe og ferske medisterkaker og julepølse liggende eksponert på gulvet. Vi tar inn så mye vi kan av dette, og går tomme før jul hvert år, fastslår kjøpmannen, som merker at kundene er mer prisbevisste nå enn før og kjøper litt mer av billigere varer.

– Men det går ikke nevneverdig utover øko-salget. Det er mange pengesterke mennesker på Nesodden, påpeker han.

Dagligvarehandelen skrev nylig om den kraftige eksponeringen av Kolonihagen Sparkling økologisk brus hos Rema 1000 Nesodden, som har vært en stor salgssuksess. I høst har også en endeeksponering med Kolonihagen røde linser, bønnemiks, hvite bønner, kidneybønner, sorte bønner og kikerter vært på plass. Den har ifølge kjøpmannen solgt i bøtter og spann.

Bedre merking må til

– Folk er litt nysgjerrige på økologisk, særlig de yngre generasjonene. Da må vi vise frem øko-produkter for at de skal se at vi har det. Du må investere for å få salg, understreker Vambeseth, som har hatt Kolonihagen skinke liggende i kjøler ute tidligere, noe som fungerte bra og ga produktene god fart.

Tydeligere merking av økologiske produkter på hylleforkantene er noe han til tider har savnet, særlig av produktene fra Kolonihagen.

– Kolonihagen lever på designet sitt. Logoen fronter varene, men ikke alle vet at serien er økologisk, mener Rema-kjøpmannen, som har fått signaler om at det blir tydeligere merking på nyåret.

Powered by Labrador CMS