Nyheter

Vil bli nummer to i Sverige

Norsk Iskrem kan stå foran et gjennombrudd i sin nye satsning mot det svenske markedet. Selskapet, som håper å bli broderlandets nest største aktør, har nå oppnådd full distribusjon.

Publisert

? Vi har akkurat blitt landsdekkende på distribusjon i Sverige. Nå håper vi at vi skal få bli med de norske kjedene inn når de skandinaviserer seg. Markedsandelen vår nå er veldig liten. Den er på ca. 3%, men det er bare starten. Uten å spesifisere noen markedsandel, kan jeg si at vi går inn for å bli en god nummer to i Sverige, sier adm.dir. Harald Knutsen.Knutsen vil ikke angi noe tidsperspektiv for målsetningen, men sier at det i øyelikket er prosjekter i gang som kan påskynde prosessen.? Vi har flere interessante prosjekter gående, som vi håper vi vil få positive tilbakemeldinger på. Hva disse går ut på kan jeg imidlertid ikke uttale meg om, sier direktøren.

Ut av RusslandNorsk Iskrem har fra før omtrent 11% av det danske markedet og litt over 50% av det norske. Noen ekspansjon utover Skandinavia er imidlertid ikke aktuelt.? Vi ønsker å være skandinaviske. Vi har tidligere så vidt vært innom Russland, men forholdene i det markedet ble for tøffe for oss. Det var veldig vanskelig å forholde seg til dem når det gjaldt tollsatser, og det var blant annet problematisk å få betaling. Det var mange faktorer som gjorde at vi trakk oss ut, forteller Knutsen.

Eneste norske i løypaHan tror ikke det vil bli andre norske aktører å konkurrere med utenfor Norges grenser. Utfordringen er de internasjonale tungvekterne.? Man må ha en ganske stor styrke for å greie å gjennomføre det å gå inn i disse to landene. Ser man Skandinavia som helhet er Unilever nummer en og Nestlé nummer tre, mens vi er nummer to, og vi er de eneste som er inne i alle tre land. Jeg tror ikke det er noen andre som ligger i løypa til å ville skandinavisere seg nå, sier direktøren.

Negativt markedUtviklingen i det norske iskremmarkedet har vært negativ de siste årene.? Totalmarkedet har gått litt ned, men vi har også hatt veldig dårlig vær. Det har ikke vært skikkelig bra vær siden ?97. Det er litt vanskelig å si om nedgangen skyldes dette eller trender i tiden. Vi har sett at det har stagnert litt i Europa også, spesielt i Sverige. Det er likevel sannsynlig at det har noe med været å gjøre. Nå har det vært fint i en periode, og vi har solgt betydelig mer i år enn i fjor.- Kan det ha sammenheng med markedstrykket?- Nei, det er ganske stabilt. Vi har omtrent den samme kostnaden hvert år. Det vi ser er imidlertid at andre produkter kommer inn og konkurrerer med oss, slik som snacks, bake off og en del hurtigmatprodukter, ikke minst pølser, sier direktøren.

Powered by Labrador CMS