Både Tim Heibø, salg- og driftssjef i Reitan Convenience Norway og Elisabeth Stenersen, daglig leder i Wolt Norge, mener at de to selskapene er en god match, ikke minst geografisk.
Lucy Pesik/Wolt
Reitan Convenience satser på hjemlevering – øker samarbeidet med Wolt
I flere år har Reitan Convenience jaktet på en god løsning for hjemlevering, og nå utvider de samarbeidet med Wolt betydelig. Geografisk er matchen god, for begge aktørene er godt representert rundt omkring i landet.
Wolt og Reitan Convenience har inngått samarbeidsavtale med som omfatter Narvesen og 7-Eleven i Norge. Kunder over hele landet kan få ferske bakevarer, påsmurte alternativer, varme retter og kioskvarer levert på døren.
Via Wolts plattform skal kunder kunne bestille varer med få klikk. Wolt er til stede i mer enn 50 byer hvor de tilbyr hurtiglevering hjem eller til arbeidsplasser, nå også for de 271 kioskene til Reitan Convenience, fra Mandal i sør til Alta i nord.
De to aktørene samarbeider fra før i Baltikum og Danmark.
– En milepæl for oss
Elisabeth Stenersen, daglig leder i Wolt Norge, er fornøyd med avtalen som er inngått:
– Med Reitan Convenience Norway på laget kan vi gi kundene våre et enda bedre tilbud syv dager i uken. Vi har sett stor etterspørsel etter kioskvarer og påsmurt, og med så mange Narvesen og 7-Eleven-butikker rundt om i landet, er det nesten alltid en butikk i nærheten. Dette er en viktig milepæl for oss, og vi gleder oss til å se hvordan vi sammen kan gjøre hverdagen enklere for folk over hele landet, sier hun.
Stenersen forteller til Dagligvarehandelen at Wolt gjorde et strategisk skifte for to år siden da de gikk fra å være distributør kun for restauranter til også å satse på butikk, først dagligvare og convenience.
– Reitan har vært den perfekte partner for oss. De er i svært mange byer, og har ettertraktede varer. Convenience spiller godt sammen med hurtig evering. Kundene har lyst på noe her og nå, sier Wolt Norge-sjefen.
Bærekraftige alternativer
Den siste tiden har Narvesen økt satsingen på sunnere og mer bærekraftige alternativer med det nye konseptet «gode valg på farten». Kjeden har blant annet nylig lansert flere fargerike og plantebaserte alternativer i samarbeid med kokebokforfatter og vegetarentusiast Hanne-Lene Dahlgren. 7-Eleven øker satsingen på sitt nye «foodvenience»-konsept, med fokus på gode matopplevelser gjennom et spennende og trendy sortiment innen varmmat. «To go»-mat er altså i fokus for kioskkjedene, og tilgjengelighet er viktig for å møte kundene på farten.
Vil være der kundene er – i enda større grad
Tim Heibø er salg- og driftssjef i Reitan Convenience Norway. Han forteller til Dagligvarehandelen at Reitan Convenience i flere år har jobbet me å tilby hjemlevering på en god måte.
– Vi i Reitan Convenience Norway har alltid vært opptatt av å være tilgjengelig for kundene våre der de er. Det er derfor du gjerne finner oss på togstasjoner, på travle hjørner og der folk ferdes. I samarbeid med Wolt blir vi nå enda mer tilgjengelig. Med et par tastetrykk kan du få det du trenger levert hjem på døren, på jobben eller hvor du måtte befinne deg. Ingen leveringstjeneste finnes i flere byer i Norge enn Wolt, og deres Norgeskart overlapper i stor grad med vår butikkportefølje for Narvesen og 7-Eleven. Vi gleder oss til å bli mer tilgjengelig for våre kunder i nye kjøpssituasjoner gjennom samarbeidet med Wolt, sier han.
Prøvde egen løsning, men legger det meste til Wolt
Reitan Convenience har prøvd å utvikle sin egen klikk & hent-løsning, men nå legger det aller meste over til Wolt.
– Så langt har samarbeidet med Wolt fungert meget bra og fylt gapene vi hadde, f.eks. rapporteringsmessig, sier Heibø.
Etter å ha testet i noen få butikker, rulles tjenesten ut til alle. Allerede er 56 butikker tilgjengelig, og utover våren kommer flere butikker til å bli lagt til. For å effektivisere salget, ønsker kjeden å integrere Wolt-bestillinger med butikkenes kassasystem.
Enn så lenge fungerer det med en pad ved siden av kassa.