Glutenfri wraps: Selger ti ganger mer enn forventet

Publisert: 12. juni 2015 kl 12.14
Oppdatert: 18. juni 2015 kl 11.47

– Dette er den nye generasjonen glutenfritt. Det er for alle, sier merkevaresjef Torill Werterbach.

BFree wraps er det første produktet fra den irske leverandøren på det norske markedet. I Storbritannia og Irland har de en lang rekke produkter, og har tatt markedet med storm siden lanseringen i 2011.

BFree var tidlig ute med å tenke utenfor boksen når det gjelder mat uten gluten. De har satset på stilig design som signaliserer at produktene er for livsstilskunder som er opptatt av helse og sunnhet. BFree har få kalorier, lite fett, mye fiber og inneholder en rekke sunne meltyper. I tillegg er produktene fri for gluten og alle andre allergener.

– Vi estimerte et salg på fem per uke i 139 Rema-butikker. Vi har solgt 22.000 pakker i måneden, sier Torill Werterbach.

Ønsket er å komme over i den vanlige hyllen med andre tacoprodukter.

– Det blir garantert suksess om de også får stå sammen med de andre wrapsene i texmex-hylla, sier hun.

Lett å rulle

Annonse

Glutenfrie produkter av denne typen har tradisjonelt inneholdt mye sukker og veldig fint mel. Sunnhetsaspektet har kommet i bakgrunnen.

Mange synes også det er vanskelig å rulle glutenfri wraps slik man gjør med de vanlige typene. BFree Flerkornwraps er basert på en blanding av mel fra sorghum, ris, mais, bokhvete, hirse, teff, quinoa og amaranth.

Ifølge leverandøren er wrapsen den sunneste på markedet – med eller uten gluten. Den er også enkel å rulle sammen.

– Mottakelsen har vært ekstremt bra. Reaksjonene har vært helt fantastisk. På messe har jeg opplevd at folk kommer bort og takker meg personlig, sier Werterbach.

Produktet har i løpet av våren fått listing i hele Rema 1000, og fra i mai finnes den også i Ica.

Wraps for alle kunder

BFree har en lang rekke bakervarer i Storbritannia og Irland. Alma håper å kunne lansere flere varianter også i Norge etter hvert – kanskje allerede til høsten. Økt synlighet er Almas beste salgtips.

Annonse

– Vi pøser ut materiell nå for å bli sett – og det funker, sier produktsjefen. Konkurransen innenfor glutenfritt har blitt mye sterkere, og det lanseres nå en rekke nyheter i hvert lanseringsvindu. Konkurransen på texmex-wraps er stor.

– Nå er det en trend der alle vil spise glutenfritt. Derfor bør det ikke bli stuet bort i en krok. De fleste som kjøper glutenfritt lider ikke av cøliaki, sier Torill Werterbach.

Ledige stillinger – Dagligvarejobb