Nyheter

Merkedryss over innovativ matbransje

Øl, mel, kaffe, reker, laks og solbærsirup. Åtte norske dagligvareprodusenter hedres nå med Merket for god design.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag ettermiddag mottok Salmon Brands, Kaffehuset Friele, Lerum, Norgesmøllene (se egen sak), Coldwater Prawns of Norway, Macks Ølbryggeri, 7 Fjell Bryggeri og Færder Mikrobryggeri alle den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg mot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl i en pressemelding. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

Salma Raw: Laks som gatemat

Salmon Brands ønsket å lage en ny og sunn fastfoodløsning for folk på farten.

– Det er vanskelig å spise fra et sushibrett mens du står og venter på bussen. Vi ønsket å utvikle et spiseklart sashimiprodukt som er brukervennlig og holder svært høy og jevn kvalitet, sier Trym Eidem Gundersen. Han er administrerende direktør i Salmon Brands, som blant annet står bak Salma Loins.

Tangram Designs Bjørn Rybakken og Johan Verde Industridesign ble hyret inn for å utvikle en emballasje som kunne gjøre laks til et fullgodt mellommåltid for folk på farten. Resultatet er en avlang eske som er lett å holde i hånden. I hovedkammeret ligger de fristende lakseskivene, mens et separat kammer inneholder ponzusaus, sesamfrø og en nett spiseklype. Sausen kan helles i dette kammeret slik at forbrukeren kan dyppe bitene etter eget ønske.

Lerum: Ville ære solbæret

Mens Lerum Solbærsirup etter mer enn 100 år fremdeles er ren nostalgi i koppen til nordmenn flest, har designet på flasken i senere tid blitt utdatert og kjedelig. Noe måtte gjøres for at Lerums signaturprodukt skulle beholde sin posisjon som nasjonens foretrukne solbærsirup.

– Designet fremsto som lite særpreget, lite smaksrikt og litt kunstig, stikk i strid med innholdet i flaskene. Vi ønsket et design som fremmet de gode råvarene, altså solbærene, sier Lene Solbrekken, kategorisjef i Lerum.

Med designbyrået Strømme Throndsen på laget ble prosjektet startet opp høsten 2013. Det ble raskt et stort og tverrfaglig prosjekt der innsikt fra flere omfattende markedsundersøkelser ble brukt til å stake ut kursen.

Det ble tidlig bestemt å lage en helt ny flaske til solbærsirupen for å skille den fra Lerums øvrige saftprodukter. Den nye flasken kommer i to størrelser, 0,75 liter og 1,5 liter. Sistnevnte for å appellere enda sterkere til storforbrukerne i familiesegmentet.

De nye solbærflaskene fant veien til butikkhyllene i september i fjor, og resultatene lot ikke vente på seg. Allerede i desember slo Lerum Solbærsirup alle rekorder med en markedsandel på 57,3 prosent mot 52,7 prosent året før.

Coldwater Prawns: Kalde reker som varmt hvetebrød

Gjennom en mannsalder har havfiskeaktørene Remøy, Arctic Swan, Olympic Prawn og Nordøytrål fisket kaldtvannsreker i norske farvann. I senere år strevde de alle med å få god pris og omsetning på varene sine. For seks år siden gikk de derfor sammen i et felles salgs- og markedsføringsselskap med base i Ålesund: Coldwater Prawns of Norway.

– Dette ble starten på en ny æra. Vi startet med å flytte alt salg fra hjemmemarkedet over til eksportmarkedene. Siden den gang har vi økt omsetningen fra 15 millioner til over 439 millioner kroner. Et solid bevis på at vi har lykkes med markedsstrategien – og dette er bare begynnelsen, lover administrerende direktør Knut Helge Vestre.

Vestre forteller at designbyrået Kind fra Bergen har vært med helt fra begynnelsen. De utviklet visuell identitet, pakningsemballasje og markedsmateriell tilpasset eksportmarkeder i Asia, Europa og USA. Designet kommuniserer at akkurat disse rekene er et kvalitetsprodukt det er verdt å betale ekstra for, og forteller historien om «et av verdens reneste produkter», fanget i rent, arktisk farvann.

– Design har vært et viktig virkemiddel som har skilt oss ut i en konservativ bransje og gitt resultater i form av varig og lønnsom vekst. Den visuelle identiteten og pakningsemballasjene har vært en suksess fra dag én. I fjor utviklet vi en emballasje rettet mot eksklusive markeder i utlandet. Dette førte til at vi kunne 10-doble prisen på de rekene vi solgte i dette segmentet, forteller Vestre.

Kaffehuset Friele: Historisk og tidsriktig

Stadig tøffere konkurranse fra dagligvarehandelens egne kaffemerker gjorde at Kaffehuset Friele måtte stå enda tydeligere fram i butikkhyllene. Den tradisjonsrike kaffeprodusenten bestemte seg for å gjøre noe med emballasjen sin, slik at posene i større grad skulle reflektere det gode innholdet.

– Emballasjen er den største reklameflaten vi har. Derfor er det viktig at den reflekterer vår rikholdige historie, samtidig som den er tidsriktig, står ut i hyllene og tar forbrukernes behov på alvor. På den måten vil vi fortsette å være kategorileder på kaffe, sier Torunn Martin, produktsjef i Kaffehuset Friele.

Friele ville styrke de eksisterende kaffeseriene Friele Frokostkaffe, Café Noir og Barista. I stedet for å gjøre kaffeseriene så like som mulig, ble det bestemt å ta dem i vidt forskjellige retninger for å møte behovene til de ulike kundesegmentene.

Friele Café Noir er kaffehusets dessert- og selskapskaffe, og har følgelig et mer elegant uttrykk på emballasjen. Hverdagsluksusen kommuniseres ved hjelp av elementer fra art deco og film noir.

Baristaserien sikter seg inn mot de virkelige kaffekjennerne og -entusiastene. Den har fått et uttrykk som både er retromoderne og håndverkspreget. Ekstra mye plass er satt av til å informere om produktet, noe denne målgruppen setter ekstra pris på.

Friele Frokostkaffe, favorittkaffen til mannen i gata, fikk et enkelt uttrykk med gullbokstaver på rød lakk for å understreke produktets stolte historie. Synlige kontrastfarger gjør at kunden ikke tar med feil malingsgrad hjem. Et oppstrammet emblem ivaretar produktets stolte historie.

– Det er alltid risikabelt å endre på en ikonisk merkevare. Det er veldig mange nordmenn som har et nært forhold til Frokostkaffen, og vi gjorde det vi kunne for å behandle den med respekt og ærefrykt. Heldigvis har vi fått veldig mange gode tilbakemeldinger på det nye designet, forteller Martin.

7 Fjell Bryggeri: Vekker Bergen fra øldvalen

Nyetablerte 7 Fjell Bryggeri ville vekke til liv Bergens gamle øltradisjoner og bli Skandinavias ledende mikrobryggeri. For å klare det måtte de skille seg ut både fra landets etter hvert mange mikrobryggerier og de store, trauste pilsprodusentene.

Med seg på laget fikk de Gahr Smith-Gahrsen, mangedobbel norgesmester i ølbrygging og en sagnomsust skikkelse i hjemmebryggermiljøet. Han var et viktig kort for å vinne over landets ølfeinschmeckere. For å appellere til den jevne ølhund samt friste tunge investorer måtte det noe mer til.

Designbyrået KIND ble trukket inn i prosessen. De satset på et enkelt, rent uttrykk inspirert av bryggertanker som er lett å kjenne igjen i hyllene. De gjennomsiktige etikettene skiller seg ut fra den mer tradisjonelle emballeringen på ølmarkedet. Enkel fargekoding skiller mellom de forskjellige ølstilene. I tillegg valgte bryggeriet å selge ølet sitt i 0,33-flasker fremfor de klassiske lysebrune halvlitersflaskene.

Færder Mikrobryggeri: 100-doblet kapasiteten

Da familien Krüger begynte å brygge øl i kjelleren sin hjemme på Tjøme var tilbakemeldingene så gode at de bestemte seg for å starte opp sitt eget mikrobryggeri. Imidlertid trengte de en visuell identitet som gjorde at de kunne skille seg ut i de stadig mer bugnende ølhyllene på Vinmonopolet og i dagligvaren.

– Det har vi fått til gangs! Siden lanseringen i fjor høst har vi solgt 20 000 liter øl. I år regner vi med å selge 120 000 liter, forteller markedssjef og gründer Tone Krüger i Færder Mikrobryggeri.

Færder Mikrobryggeri innledet et samarbeid med Panorama Design. De kom opp med flere forslag til hvilken retning profilen kunne gå. Ett av forslagene var svært stilrent og stramt, nesten så langt unna hjemmebrygging som det var mulig å komme. Profilen Panorama Design kom opp med består av en enkel, høyreist og moderne logo, og en serie med maritime flagg. Hver øltype bryggerimester Mathias lager får sitt eget flagg, og flaggene dominerer etiketten i så stor grad at det skapes en klar gjenkjennelseseffekt i butikkhyllen.

Lanseringen i september i fjor gikk over all forventing. Takket være det nye designet ble Færder-ølet plukket opp av Norgesgruppen. I dag selges en humlete pale ale og en lys ale med hyllebærekstrakt på Meny-butikker over store deler av landet, og får snart selskap av en hvete-IPA.

Macks Ølbryggeri: Salgssuksess over hele landet

Siden de første ølflaskene i Mack Smaksserie kom i butikkhyllen i februar i fjor har salgspilene pekt til værs for fastlandets nordligste bryggeri. I løpet av de første 12 månedene har Macks Ølbryggeri solgt om lag 275 000 flasker i dagligvarehandelen og nærmere 20 000 liter gjennom Vinmonopolet og i utelivet.

– Interessen for øl har økt voldsomt i Norge, og med smaksserien har vi styrket konkurransekraften til Macks Ølbryggeri. Salget har vært svært godt og har kommet på toppen av vår eksisterende ølportefølje, forteller markedssjef Cathrine Giæver.

En fagtung jury roser Macks Ølbryggeri og Tank Design for å ha styrt unna alle klisjeer som man gjerne finner i ølsjangeren. Et helhetlig og enkelt uttrykk gjør at Mack Smaksserie stikker seg ut både i dagligvarehandelen og på Vinmonopolet. Mack-logoen er kraftig forminsket for å gi plass til informasjon og historiefortelling på etikettene.

Mack IPA og Mack Witbier, sistnevnte et belgisk hveteøl med koriander og appelsinskall, var de første variantene som ble lansert. Et halvt år senere fikk de følge av ytterligere tre sorter: Brown Ale, Porter og Weissbier. Sistnevnte er også et hveteøl, men er brygget etter den tyske tradisjonen. Alle sortene er tilgjengelig som vanlig butikkøl samt med 6,5 prosent styrke på Vinmonopolet og på restauranter og utesteder.

Powered by Labrador CMS