Håvard Gausen i Inderøy Slakteri mener sauekjøtt har stort potensial i norsk kjøttproduksjon. Foto: Inderøy Slakteri

Nyheter

Inderøy Slakteri øker bruken av sauekjøtt

Inderøy Slakteri i Trøndelag har utviklet en ny julepølse med 30 prosent sauekjøtt. – At det hvert år kastes over 600 tonn sauekjøtt i Norge, er ikke bare en utfordring. Det er en gyllen mulighet for norske kjøttprodusenter, mener Håvard Gausen i Inderøy Slakteri.

Publisert Sist oppdatert

Samfunnsdebatten om overproduksjon av sauekjøtt tok av etter programmet Matsjokket på NRK tidligere i høst. Den familieeide produsenten Inderøy Slakteri bruker årlig over 200 tonn sauekjøtt i produktene sine, blant annet i Inderøysoddet og kjøttbollene. Nå øker de bruken.

Den nye julepølsa fra slakteriet vant gull da Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund kåret Norges beste kjøttprodukter i november.

– Det viser at sauekjøtt er en delikatesse. Jeg vil utfordre resten av bransjen til å satse hardere på utvikling av nye produkter med mer sauekjøtt for å bidra til å begrense matsvinnet, sier Gausen.

– Vår erfaring er at dersom maten er god, så vil forbrukerne kjøpe den. Derfor kommer vi til å fortsette vår lange tradisjon med å utvikle tradisjonell kvalitetsmat basert på sauekjøtt.

Forbrukertester som forskningsinstituttet Nofima har gjennomført, viser at bare et fåtall kjenner forskjell i smaken på sau og lam.

– Vi tror vi bare liker lam, men våre tester viser at folk flest liker lam og sau like godt, forteller Kristine Svartebekk Myhrer i Nofima på forskningsinstituttet egen hjemmeside.

Powered by Labrador CMS