Leverandørnytt

Orkla og konserndirektør Håkon Mageli har undertegnet Plastløftet til Grønt Punkt Norge. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix

Orkla signerer Plastløftet

Orkla er en av de første norske bedriftene som signerer Plastløftet. De satser på emballasjeforskning og har som mål at halvparten av plastemballasjen skal lages av resirkulerte eller fornybare materialer.

Publisert Sist oppdatert

– Vi ønsker å utvikle enda mer bærekraftige emballasjeløsninger. For å lykkes må vi dele kunnskap og samarbeide på tvers av bransjer og fagområder. Dette er en mobilisering vi må stå sammen om, sier konserndirektør Håkon Mageli i Orkla.

Målet med Plastløftet er å styrke den sirkulære plastøkonomien. Bedrifter som tar løftet skal jobbe aktivt for å øke andelen av resirkulert plast i sin emballasje, unngå unødig plastbruk og designe emballasje som er enklere å gjenvinne. Grønt Punkt Norge står bak Plastløftet, som er lagt over samme lest som EUs nye bærekraftmål for 2025 og 2030.

– Jeg er ikke overrasket over at Orkla er blant de aller første til å signere Plastløftet. Hele konsernet har i en årrekke jobbet svært godt med miljø og bærekraft. At de nå tar Plastløftet sender et viktig signal til andre store emballasjebrukere og -produsenter i Norge. Det er på tide å samles rundt felles plastmål, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.

– Ingen sitter på alle svarene

Fram mot 2025 skal 100 prosent av Orkla-emballasjen være resirkulerbar, ifølge konsernet målsetninger. 50 prosent av plastemballasjen skal dessuten produseres av resirkulerte eller fornybare materialer. Mageli er opptatt av å skape et godt samarbeidsklima med andre aktører.

– Ingen sitter på alle svarene selv, og i mange tilfeller er ikke teknologien på plass ennå. For å komme dit vi må, kreves det kompleks forskning som hele verdikjeden i fellesskap må delta i. Vi må også ta ansvar for å skape et velfungerende marked for resirkulert plast, sier han.

Kuttet utslipp med 80 prosent

Orkla deltar i flere bransjeinitiativer, som FuturePack og Design for gjenvinning. Selskapet har også tatt flere ulike grep for å redusere miljøbelastningen knyttet til sine eksisterende produktlinjer. Gjennom KLAR-serien utvikler Orkla nye løsninger som tas i bruk i hele porteføljen.

– Vi benytter nå resirkulert plastmateriale i alle våre flasker innen flytende tøyvaskemiddel. På den måten sparer vi rundt 90 tonn ny plast årlig. Ved å bytte ut HD-PE-plast med resirkulert plast kutter vi dessuten CO2-utslippet vårt med hele 80 prosent fra plasten på disse produktene, sier Bård Bringsrud Svensen i Orkla Home & Personal Care.

Powered by Labrador CMS