Kommentar

Kristin Pettersen er direktør for markedsføring og PR i sjømatrådet. Hun har skrevet en kronikk om fiskekonsumet.

Synkende fiskekonsum: Slaget må stå i butikken

Bare 18 prosent av barn og unge spiser nok fisk. Da må noe gjøres der fisken kjøpes – i butikken.

Publisert Sist oppdatert

Alle vet at fisk er sunt. Likevel er sjømatkonsumet fallende i fiskerinasjonen Norge. Særlig er det de under 40 år som stadig spiser mindre fisk. I aldersgruppen 18 til 34 år ble konsumet nesten halvert mellom 2012 og 2017. Samtidig viser en ny undersøkelse Ipsos har gjort for Norges sjømatråd at bare 18 prosent av barn og unge mellom åtte og 19 år spiser fisk rundt tre ganger i uken slik helsemyndighetene anbefaler. Hvorfor er det slik?

La oss først gå noen tiår tilbake i tid da middagsvalget sto mellom kjøtt eller fisk: koteletter eller biff, kokt torsk eller fiskeboller. Så ble vi kontinentale, og med det kom pizza med skinke, taco med kjøttdeig, pasta med kjøttsaus, indisk med lammekjøtt, og thaimat og wraps med kylling. Middagsvalgene ble stadig flere, og rettene både enklere og raskere å lage. Men hva skjedde med fisken? Jo, fisken var fortsatt i stor grad den vasstrukne fiskebiten servert med poteter og ihjelkokte gulrøtter, retten mange husker fra barndommens pliktmåltid.

De siste årene har den vasstrukne fisken fått selskap av sushi, fiskeburgere, marinerte fileter, fiskewok, fisketaco og «rett i ovnen»-retter. På nettet florerer det av enkle, innbydende fiskeoppskrifter med forlokkende smaker av eksotiske krydderier og aromatiske urter. Likevel, fiskekonsumet fortsetter å dale.

Joda, det vil nok ta tid å ta igjen kjøtt- og kyllingprodusentenes innovative forsprang. For gammel vane er som kjent vond å vende. Men vel så viktig som produktutvikling og tilpasning til nye og mer kontinentale matvaner, er fiskens plassering i butikken. For det er i butikken fisken kjøpes, og det er i butikken at folk som regel bestemmer seg for hva de skal ha til middag: faktisk tar rundt halvparten av oss middagsvalget i butikken.

Tenk deg selv at du er i matbutikken etter en lang arbeidsdag med smågrinete unger på slep. Magen rumler, og middagen bør helst på bordet i tide før fotballtrening, lekser og korpsøvelse. Det første som slår deg er et hav av tilbud på kjøttdeig og kylling som er enkelt og raskt lage. Hamburgerne ligger i nærheten av hamburgerbrødene og ketchupen, kyllingbitene er ferdig kuttet opp og posen med wok-grønnsaker likeså. Sannsynligvis ender du opp med kjøtt til middag i dag også. I en stressa hverdag handler vi ofte på autopilot, og velger det som ligger rett foran nesen vår.

Skal barn og unge spise mer fisk er et godt tiltak å gjøre de lettlagde sjømatproduktene mer synlig i butikken, og fisken kan i større grad koples til matvarer som gjør det enkelt å lage en sjømatmiddag: «Her er pakken med fisk, her har du sausen og her er grønnsakene – vipps, så har du enn sunn og lettlagd middag». Hva om også fiskeburgerne lå ved siden av burgerbrødene, eller om ferdig oppkuttede fiskebiter ble plassert rett ved posen med wok-grønnsaker? Hva om thaisausen bare lå en håndsrekning unna laksebitene? Da ville mest sannsynlig flere valgt sjømat til middag! Et eksempel på det er Rema 1000 som kan fortelle at salget av scampi tok av da de koplet scampi sammen med thaisuppe. Slike raske, enkle løsninger kan få nordmenn til å stoppe opp og tenke at de kanskje skulle prøve noe nytt til middag i dag.

Det er først og fremst foreldrene som påvirker barnas matvaner, og det er de som i stor grad bestemmer middagsmenyen. Foreldrene er opptatt av at middagen skal være rask, enkel og billig – gjerne under 100-lappen.

Kanskje kan det være så enkelt som fiskekaker med ny vri til hverdagsmiddagen? Eller fisk på grillen på 1-2-3? Helst godt synlig i butikken og med tilbehøret lett tilgjengelig!

Powered by Labrador CMS