Nyheter

Extra Leker mener slagordene er for like, og mener kunder blander kjedene eller tror at Coop og Extra Leker har et kommersielt samarbeid. Foto: Skjermdump fra konkurranseutvalget.no

Extra Leker mener Coop har kopiert slagordet deres

Leketøyskjeden Extra Leker mener Coop har brutt markedsføringsloven og har klaget inn Coops lavpriskjede Extra til Næringslivets Konkurranseutvalg.

Publisert Sist oppdatert

Det er paragraf 25 og 30, som handler om bruk av kjennetegn og slagord i strid med god forretningsskikk og kopiering av slagord, saken gjelder. Saken ble først omtalt av E24.

I denne saken er det Coops slagord «Extra stort utvalg til extra lave priser» det reageres på. Dagligvarekjeden tok i bruk slagordet i 2015. Extra Leker har siden år 2000 brukt slagordet «Extra stort utvalg – Extra lave priser». Det er ordet «til» som skiller slagordene.

– Dråpen var da de la slagordet inn i logoen, da ble det litt mye. Noen tror at vi er Coop, men det er Coop som har kopiert oss. Så når de selger leketøy i tillegg, måtte vi reagere, sier Extra Leker-eier Erik Osjord Samuelsen til E24, som mener kunder ledes til å tro at det er et kommersielt samarbeid mellom dem og dagligvarekjeden.

Begrenset utstrekning

Coop uttaler i klagen at markedsføring av leker i Extra-kjeden kun skjer i en meget begrenset utstrekning. De skriver videre at kun en femtedel av butikkene har leker i et omfang som vist gjennom klagers dokumentasjon, mens om lag en fjerdedel av kjedens butikker ikke fører leker.

– Omsetningskretsen for Extra Leker og Coop Extra må anses overlappende siden mange av Extra-butikkene også selger en god del leker, skriver Konkurranseutvalget.

Brukt for lang tid

Coop mener Extra Leker har brukt altfor lang tid på å reagere, ettersom kjeden ikke klaget på forvekslingsfaren før 4,5 år etter at Coop begynte å bruke slagordet «Extra stort utvalg til extra lave priser», skriver E24.

– Helt siden oppstarten i 2006 har forretningsideen til Extra vært å ha de billigste varene og det største utvalget, også omtalt som extra stort utvalg til extra lave priser. Vi var ikke klar over at en annen aktør i en annen bransje benyttet seg av det samme slagordet, sier kommunikasjonsrådgiver Silje Verlo Alisøy i Coop til Dagligvarehandelen.

– Når det gjelder Extra Lekers beskyldning om at slagordet deres er kopiert, så er vår oppfatning at Coop har hatt og fremdeles har adgang til å benytte slagordet, som er en ren beskrivelse av Extra sin forretningside.

– Vi er glade

Næringslivets Konkurranseutvalg mener Coops bruk av Extra-slagordet verken er brudd på paragraf 25 eller 30 i markedsføringsloven.

– Vi er glade for at Næringslivets Konkurranseutvalg har gitt oss medhold og slått fast at vi ikke har overtrådt markedsføringsloven, sier Verlo Alisøy.

Powered by Labrador CMS