Merkevaresjef Pål Strutz i Ringnes med noen av årets juleølvarianter.
Merkevaresjef Pål Strutz i Ringnes med noen av årets juleølvarianter.

Ringnes: – Juleøl er en del av juletradisjonen

Månedskiftet oktober/november er starten for julesesongen i Ringnes, men planleggingen startet allerede i vår.

Publisert Sist oppdatert

I år tilbyr Ringnes ti forskjellige juleøl, og av disse erRingnes Lite juleøl nytt av året.

– Vi starter planleggingen på våren. Da planlegger vi bryggog volumene. Kunsten med sesongøl er å produsere opp nok til at alle får det deønsker, samtidig som at hyllene tømmes frem til nyttår. For etter 1. januar erdet over. Heldigvis har vi god rutine på dette etter mange, mange år i gamet,sier merkevaresjef Pål Strutz i Ringnes.

Millioner av liter

Juleølet er utvilsomt viktig for Ringnes. Totalt selgerdrikkevareleverandøren over 2,5 millioner liter juleøl i norske butikker,fordelt på nesten fem millioner enheter.

– For mange nordmenn er juleøl en viktig del avjuletradisjonen. Man vil gjerne ha det man er vant til fra tidligere år.

– Så det er bare å lage blåkopier av tidligere år?

– Nei, så enkelt er det ikke. Dette er håndverk. Resepteneskal gjennomgås og eventuelt justeres, og råvarene kan variere noe år for år.Så dette er en dynamisk prosess, sier Schulz.

Mer Lite

Nytt av året er altså Ringnes Lite julebrygg.

– Lite-kategorien vokser jevnt og trutt. Det vil den kommetil å fortsette med. Stadig flere oppdager at mange Lite-øl har høy kvalitet oggod smak. Og det å spare noen kalorier i jula er jo heller ikke så dumt, siermerkevaresjefen.

– Og alkoholfritt?

– Alkoholfritt som kategori økte med 17 prosent i julen ifjor. Det finnes nå veldig mange alkoholfrie varianter av god kvalitet – så deter absolutt et fullgodt alternativ. Driveren i dette markedet er at kvalitetenstadig forbedres. Dette jobber vi kontinuerlig med, sier Strutz.

Schous tilbake

– Hva med Schous, som har gjenoppstått?

– Da vi valgte å satse på Schous igjen i dagligvarehandelen i 2021 var det etter grundige forberedelser. Vi fant deopprinnelige oppskriftene, og blåste støv av den røde Schous-mannen. Dette harvært en suksess. Schous har i dag omtrent 3 prosent av ølmarkedet. Vi drømmerom at utviklingen blir som for Frydenlund, som i dag har en markedsandel påover 10 prosent.

Strutz og hans kolleger er stolte over at Schousble tildelt Merkevareprisen under DLFs høstmøte nylig.

– Med sin røde farge skiller Schous seg godt ut i øl hyllen,og for mange er nettopp dette merket det trygge valget.

Stort utvalg

Ringnes har en betydelig portefølje av juleøl. Både ECDahls, Frydenlund, Munkholm, Nordland, Ringnes og Tuborg har dråper sombutikkene kan sette i hyllene før høytiden.

– Vi jobber på og prøver å ha et optimalt sortiment forhandelen. Det er både dem og vi tjent med, sier Strutz.

– Hva med øl fra mikrobryggeriene – gjør de seg fortsattgjeldende?

– Vi ser at det er de tradisjonelle variantene som selgermest for tiden, men det er viktig for oss å tilby et bredt sortiment så allefinner sin favoritt i ølhyllene, sier Pål Strutz.

Powered by Labrador CMS