Sunn snacking fortsetter som trend i 2025, meloner er blitt et helårsprodukt.

Bama: – Slik blir frukt- og grønttrendene i 2025

Mer norskprodusert, nye spennende produkter og sunnere snacking setter standarden i 2025, spår Bama.

– Om været ikke blir for utfordrende ligger alt til rette for et rekordår når det kommer til norsk produksjon av frukt, poteter og grønnsaker, forteller Johan Sejersted, direktør for norsk frukt og grønt i Bama, i en pressemelding.

Nye produksjonsmetoder og sortsutvikling gjør det mulig å produsere enda mer av populære grønnsaker her hjemme.

– Brokkolini er et godt eksempel på dette. Det er et produkt som har eksplodert i popularitet, og vi utvider produksjonen med to nye norske produsenter. Det sikrer økt tilgjengelighet i hele den norske vekstsesongen, forteller Sejersted.

– I tillegg kommer det norske bakepoteter, som til nå stort sett har vært import. Selv om det er svært gledelig, så vil det enda ta omtrent fem år før vi er selvforsynt med norsk produksjon, sier norsksjefen.

Epler er en av de mest populære fruktene i Norge, og Bama fortsetter også å utvide produksjonen av de norske nykommerne Eden og Fryd. I tillegg blir det lansert to nye importvarianter: Samboa og Cosmic Crisp. 

Et annet av de nye produktene som Bama har stor tro på for 2025, er corno-paprika.

– Corno-paprika er utrolig anvendelig og har en kvalitet som vi tror vil treffe godt hos norske forbrukere. Det er et produkt som passer inn i en travel hverdag, ettersom det gir mye smak uten å kreve lang tilberedning, sier innkjøpsdirektør Petter Henrik Gathen.

– Den er en storfavoritt i Italia, men brukes også mye i Hellas. Trenden her hjemme er at maten vår blir mer inspirert av matkulturen rundt Middelhavet. Vi tror derfor at Corno-paprikaen vil slå godt an.

En annen trend som har vokst jevnt de siste årene er sunnere snacking – og trenden ser ikke ut til å bremse opp i 2025.

– Forbrukerne ser stadig etter naturlige alternativer når de skal kose seg. Sunn snacking, som bær, dadler og meloner, gir mye god smak og nytelse – samtidig som det er produkter som er lett tilgjengelige, fremholder Gathen.

Både naturlige og smaksatte dadler har tatt Norge med storm det siste året, og innkjøpsdirektøren tror det vil fortsette i året som kommer, men trekker også frem en annen produktkategori.

– Vi har de siste årene begynt å hente meloner fra flere opprinnelsesland. Det har gjort at stadig flere nordmenn får øynene opp for at meloner har blitt en helårsvare, sier Gathen.

Og selv om det skjer mye positivt, er det også noen mørke skyer på himmelen.

Ekstremvær påvirker i økende grad produksjonen av frukt og grønt globalt. I 2024 opplevde Sør-Afrika ekstremregn som rammet druer og sitrus, mens uvær i Valencia i Spania hadde katastrofale følger for produsenter og lokalbefolkning.

– Ekstremvær er en utfordring som har kommet for å bli. Det gjør at vi alltid må ha en plan B for hvor vi skal hente varer fra, sier Gathen.

Powered by Labrador CMS