Katrine Engja Stake er merkevareansvarlig for Battery hos Ringnes.
Katrine Engja Stake er merkevareansvarlig for Battery hos Ringnes.

Størst blant utfordrerne

Ringnes markedsfører Battery tyngre

Som den største utfordreren til de to store, internasjonale markedslederne har Ringnes økt markedsføringen av Battery. Nå lanserer de to nye varianter av sin energidrikk.

De to nyhetene er Charged Raspberry Pomegranate en ny, sukkerfri variant med smak av bringebær og granateple, og Battery Remix 2.0 Pearberry med smak av pære og markjordbær som skal gi forbrukeren en energiboost. Begge på 0,5 l boks.

Energidrikk er en kategori hvor den jevnlig lanseres nye varianter. Merkevareansvarlig for Battery, Katrine Engja Stake, forteller at det er i hyllene med energidrikk kundene finner de spenstigste smakene innenfor drikke:

– Ringnes opplever at forbrukerne i denne kategorien er veldig nysgjerrige på nyheter, og tester på tvers av merkevarer. De største aktørene lanserer nye smaker til hvert vindu, og slik har det vært i mange år.

Størst blant utfordrerne

Ringnes er tredje størst på det norske markedet for energidrikk med merkevaren Battery.

– Sett opp mot de to store internasjonale aktørene er vi derfor den største utfordreren. Nordmenn kjenner godt til Battery siden vi har vært på markedet i 25 år. Det ser vi tydelig i målingene vi utfører, forteller Stake.

Ringnes ser at forbrukerne har litt ulike behov, både når det gjelder sukkerinnhold og smaker. Med smaker skiller Ringnes på den klassiske smaken, ofte kalt «regular», og andre smaker. Battery er nå til stede i alle de fire segmentene etter fjorårets satsning på den sukkerfrie smaksatte serien Battery Charged.

Markedsfører tyngre

Fra i fjor økte Ringnes reklamemidlene betydelig for Battery.

– Det krever sitt å være utfordreren mot de to store aktørene. Battery er nå mer synlig på digitale flater gjennom et nytt kreativt konsept i bunn. Samtidig har vi inngått hovedsamarbeid med Elitehockeyligaen (EHL). «Gullhjelmen» som nordmenn kan spotte under hele hockeyserien, er et veldig effektfullt uttak på det samarbeidet, påpeker Stake.

Kategori vekst

Kategorien energidrikk har vært i markant vekst helt siden før pandemien.

– Vi ser mer enn dobling på bare tre år, noe som er drevet mye av at forbrukerne ser på energidrikker mer enn bare det funksjonelle. Det har blitt vel så mye en nytelsesdrikk. Stigmaet rundt å drikke en slik type drikk er også på vei ned. Vi ser forbrukere i snitt drikker oftere, og mange erstatter med kaffe, sier Battery-sjefen.

Det er sukkerfritt – særlig de smaksatte sukkerfrie som ikke er regular-smak – som er i vekst. Ringnes bidro til den trenden i fjor med sin Battery Charged-serie.

Powered by Labrador CMS