Butikk i praksis

Kjøpmann Magnus Minnesjord i Kiwi Risingveien er allerede godt i gang med grillsesongen.

Satser på mye grillglede

– Vi jobber aktivt med grillsesongen, og tilpasser oss det nye handlemønsteret. Å spre matglede har aldri vært viktigere enn nå, sier Magnus Minnesjord i Kiwi Risingveien i Skien.

Publisert Sist oppdatert

Godt og vel to år er gått siden Magnus Minnesjord og teamet hans i Kiwi Risingveien ble kåret til vinnere av Årets matgledebutikk senhøsten 2017. Siden den gang, har butikklaget fortsatt jobben med med å inspirere kundene med gode sameksponeringer og oppskrifter, noe som også vil synes godt gjennom hele årets grillsesong.

Må inspirere

– Nå begynner vi å få inn en del av grillvarene, så det blir stadig hardere varetrykk. Planen er å få det veldig synlig frem i disker, og supplere med oppskrifter, sier Minnesjord til Dagligvarehandelen.

Kjøpmannen er klar på at det blir en annerledes sesong i år.

– Det blir ikke noe stort grillshow på utsiden av butikken i år, og ikke kan vi servere smaksprøver. Da må vi være desto flinkere til å inspirere med tanke på å få ut oppskrifter og lage gode sameksponeringer. Nå er det nemlig viktigere å inspirere enn noen gang, for kundene som kommer i butikken nå, spør seg ikke om hva de skal grille i dag, men om tre dager.

– Du har fått et nytt handlemønster?

– Definitivt. Vi har færre kunder innom enn før koronakrisen startet, men handlekurvene er desto større. De siste ukene har vi hatt mellom 16 og 20 prosent vekst, forteller Minnesjord.

Tidenes sesong?

– Dette er jo årets lengste og tradisjonelt viktigste sesong; hvordan tror du det blir i år?

– I år er det hagen og terassen hjemme folk vil søke til når de skal kose seg. Veldig mange bespisningssteder er stengt, og folk kvier seg for å oppsøke de få som holder åpent. I stedet legger de pengene på ting til hjemmet, det vil si mat og oppussing. Slik sett tror jeg dette kan bli tidenes grillsesong. Selv om vi skulle få mye dårlig vær, tror jeg vi likevel vil få et ålreit salg av grillmat og tilbehør, spår kjøpmannen.

– Hvordan har sesongen startet?

– Veldig bra. De grillvariantene vi har inne så langt, har hatt god fart ut av butikken. Vi har solgt mye sommerkoteletter, pølser, burgere og – ikke minst – spareribs.

Lett tilgjengelig

– Har dere tid til å jobbe med mat- og grillglede under de rådende omstendigheter?

– Vi har jo vært inne i en unntakstilstand, og har jobbet med nye rutiner som har krevd masse tid. Men nå er vi blitt vant til den nye butikkhverdagen, og da må også vi finne tid til å inspirere. Nå som folk er hjemme, har de mer tid til å prøve nye varer og oppskrifter. Da må vi sørge for at det er lett tilgjengelig.

– Hvor henter du oppskrifter fra?

– Det er litt forskjellig, men aller flest har jeg hentet fra Matprat, samt noen fra Tine. I tillegg har vi selvfølgelig Kiwis egne hefter. Det er viktig å ikke ha oppskrifter som går over flere sider – de må være kortfattet og lette å skrive ut. Jeg vil ha maks én side, slik at folk kan ta bilde av den med mobilen. Jeg passer også på at det er «freshe» bilder, som gir folk lyst til å prøve, sier Magnus Minnesjord.

– 17. mai er ikke så langt unna; hvordan blir det i år?

– Da kommer det til å gå masse grillmat, og så skulle det ikke forundre meg om vi selger rekordmye iskrem!

Powered by Labrador CMS