Butikk i praksis

Glad i grill: Ferskvaresjef Kristoffer Aleksandersen på Meny Wilbergjordet fyrte opp grillen for tre uker siden.

Meny Wilbergjordet klar for årets grillsesong

Årets grillsesong er allerede i gang. Ferskvaresjef Kristoffer Aleksandersen så allerede tre uker før påske at kundene begynte å handle grillmat.

Publisert Sist oppdatert

Vi nordmenn har et nært og kjært forhold til grilling. Ferskvaresjefen på Meny Wilbergjordet tror mange av deres kunder griller året rundt.

– Jeg fyrte opp grillen for tre uker siden. Vi har ekstremt mange kunder som griller, og så fort solen er fremme og temperaturen er behagelig, griller kundene våre.

Grillsuksess

Aleksandersen begynte på Meny Wilbergjordet i oktober i fjor. Før det arbeidet han på Meny Østfoldhallene, hvor han forteller at fjorårets grillsesong ble en stor suksess.

– Denne butikken er inne på et kjøpesenter, og vi var veldig vant til en nedgang i sommermånedene. Men i fjor eksploderte det, og det skyldtes stengte grenser. Tidlig i april gønnet vi på med grillmat, og salget stoppet aldri. Vi solgte produkter vi aldri hadde solgt før til grillsesongen, og det samme skjedde på Wilbergjordet.

– Vil ha kjøtt
Foto

Gode grilleksponeringer: Aleksandersens beste tips er å lage friske og gode grilleksponeringer i ferskvaredisken. Det er også viktig med farger og tilbehør.

På Meny Østfoldhallene solgte de mye Angus tri tip, t-bone, håndverks-pølser og spareribs.

– Sverige har vært veldig store på spareribs, men da grensen var stengt, solgte vi ekstremt mye av det. Vi solgte også store mengder av Angus-serien, sier Aleksandersen, som tror trenden vil fortsette.

– Kundene vil ha rødt kjøtt, og Meny kommer blant annet med kyllingspyd som jeg tror vil ta av til sommeren. Burger blir også større og større. Det kommer flere burgervarianter, størrelse og smaker. Dette vil butikker selge mye av i år, tror Aleksandersen.

Ferskvaresjefen på Meny-butikken i Fredrikstad er tro mot Menys sommerkampanje, og anbefaler andre butikker å kjøre hardt på kjedens kampanjer.

– Inn mot grillsesongen prøver vi å variere produktene vi har i ferskvaredisken. Det er også viktig å ha det som er et «must» for grillkundene i disken. Jeg har merket at mandager er store grilldager for kundene i sommerukene. Derfor er det viktig å ha grilldisken oppe tidlig i uka.

– Fargerike eksponeringer

– Er grillmarinader populært?

– Kundene har gått litt bort fra dette. Marinader var veldig populært før, men nå vil kundene ha produktene naturell og lage marinaden selv. Kundene våre har blitt veldig matinteresserte, og vi ser at vi selger mer olje.

– Hva er viktig å huske på når man lager grilleksponeringer?

– Det viktigste er et tydelig budskap. Ute i butikken har vi en grilldisk med ferdigpakker, og i ferskvaredisken har vi blant annet tips og oppskrifter som vi viser kundene for inspirasjon.

– Hva kan man gjøre for å øke salget?

– Lag friske og gode eksponeringer i ferskvaredisken. Det er viktig med farger og tilbehør. Vi har for eksempel hele varelinjen i kjøttdisken, og legger blant annet maiskolber og fylt paprika sammen med kjøttet.

Flere kjøper grillmat

Da Dagligvarehandelen snakket med Aleksandersen før påske, håpet han på godt grillvær. Hans favoritt-grillmiddag er tri tip.

– Det er jeg ekstremt glad i. Da griller jeg tri tip på høy temperatur, tar den på indirekte varme og steker den i lang tid på svak varme til den har fått en kjernetemperatur på 55 grader. Så lar jeg kjøttstykket hvile på rist i 20 minutter. Jeg serverer det gjerne med chili bearnaise og stekte poteter sammen med vårløk som er surret i bacon og chili flakes.

– Har dere satt dere noen mål for grillsesongen?

– Vi skal kline til og ha tidenes salg. Vi så at kundene kjøpte grillmat før påske, og mange flere har kjøpt grillmat hittil i år enn i fjor.

Powered by Labrador CMS