Butikk i praksis

Ifølge en amerikansk undersøkelse har handlevogner 361 ganger mer bakterier enn dørhåndtakene på badet.

– Kan fjerne 99,9 prosent av koronavirus

Signify ønsker å desinfisere norske dagligvarebutikker med UVC belysning. – Det er både langt sikrere og mer miljøvennlig enn dagens antibac-løsninger, sier Roger Tidemann i Signify Norge.

Publisert Sist oppdatert

Desinfisering av skapdører, håndtak, selvskannere og handlevogner har vært sentralt etter utbruddet av Covid-19. Ved hjelp av UVC-lys kan man fjerne virus og bakterier fra butikker og butikkutstyr, hevder Signify. Nå selger de inn sine strålingsløsninger til blant annet norske dagligvarekjeder.

UVC er teknologi som har blitt brukt i medisinske miljøer i en mannsalder, men som har fått ny aktualitet og nye muligheter etter utbruddet av Coid-19 i vinter. I Signify har de utviklet nye applikasjoner for UVC-belysning som kan ta knekken på koronaviruset. En rapport som kom fra Boston University i sommer viser at UVC-lys uskadeliggjør koronaviruset med 99,9 prosent sikkerhet! I tillegg uskadeliggjøres en haug med andre virus og bakterier i samme slengen.

Desinfiserer luft

UVC-lyset dreper ikke viruset, men deaktiverer DNA-et i det, slik at det uskadeliggjøres og ikke kan formere seg. Det kan parkere koronaviruset både direkte på overflater og i lufta.

– Det har vært mye fokus på direkte smitte fra folk til folk og på overflatespredning, men de siste ukene har folk blitt mer bevisste på luftbåren smitte – ikke minst etter utbruddet på Hurtigruten, sier Tidemann.

Blant løsningene de tilbyr er åpne armaturer som desinfiserer luften i et område – for eksempel i kassaområdet eller i trange lokaler som kiosker eller brustadbuer.

– Luftbåren smitte øker, og vi har veldig tro på løsninger som kan stå på hele tiden og bestråle luften. Det er veldig effektiv og ganske prisgunstig, mener Roger Tidemann.

Foto Carrefour tester nå ut en slik tunnel som skal desinfisere handlevogner ved hjelp av UVC-lys.

Robotlignende løsninger

De har også armaturer som kan monteres i taket og belyse hele butikklokalet noen minutter når det ikke er i bruk. En annen variant er robotlignende løsninger som kan kjøre rundt og desinfisere utstyr, varer og hyller om natten. Ved å ta natten til hjelp er det ikke risiko for at medarbeidere blir eksponert for lyset. Det vil være boblet sammen med alarmsystemet, slik at alarmen må være på for at UVC-lyset skal gå på – og det vil slukkes automatisk dersom noen skulle komme inn i lokalet.

Et annet alternativ er skap hvor du kan legge løse gjenstander, som håndholdte skannere, mobiltelefoner, verktøy og annet som brukes mye, som så desinfiseres i løpet av sekunder. Det er også laget UVC-tunneler hvor man kan kjøre inn og desinfisere handlevogner. Disse testes nå ut på kontinentet, blant annet av Carrefour. Tunnelen kan også brukes til å desinfisere varer og gods som ankommer butikken.

– Det har vært mye fokus på handlevogner, der alt er overlat til kunden i dag. Det er flere enn TV 2 som har gjort tellinger som viser at det er få som vasker kurven før bruk, sier Tidemann.

– Kan være farlig

UVC-lys i dagligvare og annen retail er nytt for Signify, og de har brukt våren og sommeren til å forberede et nytt marked. Tidemann tror at både luft- og objektbestråling er aktuelt for dagligvarebransjen i Norge. En rekke kjeder i Europa – fra kiosker til store supermarkeder – ser nå på ulike løsninger, men foreløpig har ingen implementert det i stor skala eller har data å vise til.

– Hvis dette er en så fantastisk løsning for å uskadeliggjøre koronavisuset, hvorfor har ikke alle tatt det bruk allerede? Er det veldig dyrt?

– Pris er det vi har hatt minst diskusjon om, det er sikkerheten som er det viktigste. Vi prøver ikke å skjule at dette kan være farlig. Vi snakker mye om hvordan det kan brukes på en sikker måte både for ansatte og kunder, sier Roger Tidemann.

– Vi har et strengt sikkerhetsregime, og ingen får kjøpe eller installere noe før de har fått opplæring. Det er også vi som må prosjektere prosjektene, påpeker han.

Kun supplement

Signify er langt fra de eneste i dette markedet. De tror at jo mer folk blir klar over fordelene med UVC-lys og jo mer oppmerksomhet det blir rundt det, jo flere bransjer vil ta det i bruk. Blant annet er frisører, optikere og andre som bruker mye redskaper svært interessert.

– UVC har nesten ubegrenset med muligheter, og det vil dukke opp mer. Vi kan gjøre personalet sikrere og mer avslappet. Vi kan hindre at virus og bakterier blir mer immune – og vår løsning er mer miljøvennlig enn å pøse på med sprit, slår Roger Tidemann fast.

– Men dette er kun et supplement. Vi kan ikke slutte å vaske med såpe og vann, understreker han.

Powered by Labrador CMS