Butikk i praksis

Coop startet utrulling av det nye systemet for printing av etiketter og plakater i alle Coops dagligvarebutikker i september i fjor. De siste butikkene fikk det i januar i år.

Coop effektiviserer butikkene med mobile løsninger

Coop har tatt tak i utfordringene knyttet til eldre systemer og skapt mer effektive prosesser for sine butikker.

Publisert Sist oppdatert

Coop identifiserte flere prosesser i butikknettverket som ikke var synkroniserte. Blant annet var det forskjeller i måten butikkene håndterte trykt materiell på. En annen utfordring var at butikkmedarbeiderne måtte forlate butikklokalet og gå til kontoret for å utføre vanlige oppgaver, som for eksempel å skrive ut skilt og plakater.

– Vi har forenklet systemene for butikkansatte. Vi har flyttet oppgavene som man før hadde på PC over til en håndholdt enhet. Nå slipper de ansatte å gå til kontoret for å skrive ut plakater, forteller Rolf Wathne, leder for IT i butikk og kjededrift i Coop Norge til Dagligvarehandelen.

Digitalt

90 prosent av Coops ansatte i dagligvarebutikkene bruker det nye systemet når de skal skrive ut etiketter eller plakater.

– Vi har også gjort dette digitalt slik at butikkene har samme mulighet på en skjerm ute i butikk. Skjermen kan vise ett eller flere produkter. Skjermen er utstyrt med en QR-kode som de ansatte skanner, og så registrerer de varene de ønsker å ha på skjermen, sier han.

– Vi har fortsatt den gamle løsningen på kontoret på en PC slik at de ansatte kan sitte på kontoret og planlegge.

– Fornøyde

Coop rullet ut det nye systemet i september i fjor til alle Coops dagligvarebutikker. De siste butikkene fikk det i januar i år.

– De ansatte i butikkene er veldig fornøyde med systemet. Når vi får inn nye produkter som dette, får vi også inn tilbakemeldinger med forbedringsforslag. Vi skal endre litt i programvaren. Vi vet at dette er tidsbesparende. Før måtte man scanne varene i butikken, inn på kontoret og logge seg på PC-en på bakrommet og så finne listen man ville skrive ut. I dag skjer dette i én operasjon.

– Vi ønsker å forenkle hverdagen til våre butikkansatte. Nå blir plakatene hengt opp raskere. Nå er det også enklere å lage plakater med bilder som betyr at det er lettere for kundene å se hva slags produkt vi reklamerer for.

Ledende

Det er Lexmark som tilbyr Coops løsning. Ifølge Wathne hadde de en ferdigstilt løsning allerede på plass.

– Forbrukerne forventer nå en helhetlig kanaltilnærming med konsekvent informasjon, og da trenger vi løsninger som gjør det mulig. I anbudsprosessen viste det seg at Lexmark var den eneste aktøren som kunne oppfylle disse behovene, med systemer og mobile enheter som kan håndtere og oppdatere alle datapunkter på alle ulike skilttyper, sier han i en pressemelding.

David Jenkins i Lexmark er stolt over å samarbeide med Coop.

– Coop Norge er ledende innen digitalisering av butikker. Med den riktige teknologien kan vi sammen skape enda mer digital innovasjon i butikkene.

Powered by Labrador CMS