Butikk i praksis

– For butikkene er det viktig med god eksponering og markedsføring av lokalmat, mener kommunikasjonsrådgiver Silje Verlo Alisøy i Coop. Foto: Coop

Slik kan du øke salget av lokalmat

Salget av lokalmat og drikke i dagligvarehandelen hadde en kraftig økning i 2020. Både Coop, Meny og Kjøpmannshuset ser en fortsatt økning i 2021.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge en pressemelding fra Stiftelsen Norsk Mat i fjor har lokalmat hatt en betydelig vekst de siste årene. Veksten i 2020 var så å si i alle kategorier av lokalmat.

– Lokalmat har hatt en jevn økning de siste årene, og det toppet seg i 2020 da vi hadde en omsetningsøkning på over 20 prosent, sier kommunikasjonsrådgiver Silje Verlo Alisøy i Coop, som forteller at veksten fortsetter også i år.

Smaksprøver er populært

– Hva kan butikkene gjøre for å øke salget av lokalmat og kapre lokalmat-kundene?

– For butikkene er det viktig med god eksponering og markedsføring av lokalmat. Smaksprøver er populært, og det er viktig å eksponere varer som er i sesong. Et konkret eksempel på noe vi gjør er kampanjen Verdt å tråkke til (VÅTT). Dette er en guide til norsk lokalmat. Guiden gjør det mulig for kundene våre å besøke norske lokalmatprodusenter og kjente turistattraksjoner og viser mangfoldet i våre butikker. Guiden er inspirert av Michelin-guiden, sier Coops kommunikasjonsrådgiver.

I fjor økte Meny salget av lokalmat med 16,2 prosent. De ser også en fin økning i år, til tross for at de kjemper mot de gode tallene fra i fjor.

– Det er fantastisk å registrere at mange av lokalmatprodusentene har god vekst, ikke minst fordi de har stor lidenskap for produktene sine, jobber knallhardt og er sårbare grunnet at de gjerne er små bedrifter, ofte familiebedrifter, sier kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i Meny, som forteller at de har over 4000 lokalmatprodukter og samarbeider med over 450 lokalmatprodusenter.

God eksponering

Ifølge Horn Hynne er lokalmatprodukter viktig for kjeden, og de jakter kontinuerlig på nye, spennende matskatter. For å øke salget ute i butikk må butikkene gi matskattene en god eksponering.

– Butikkene må kjenne til og være stolt av de lokale matskattene sine, samt gi dem god eksponering. Det handler om å gjøre kundene kjent med de lokale produktene, la dem oppleve kvaliteten og fortelle de unike historiene rundt produktene.

Fortelle en historie

Også Kjøpmannshuset ser en klar økning i salget av lokalmat. Ifølge Roy Hval viser tallene at salget i alle deres tre kjeder er overproporsjonal for lokalmat.

– Vi ser fortsatt en økning i salget og ser også at det er flere ulike kundegrupper som velger å kjøpe lokalmat. Ost, øl, fisk og spekemat er fortsatt de største varegruppene og der vi opplever mest økning.

Joker, Spar og Nærbutikken har butikker spredt over hele landet og er ifølge Hval nære lokalmatprodusentene deres. For Kjøpmannshuset og deres butikker er det viktig å kunne tilby og fortelle historien om produsent og vare.

– Det er dette vi ønsker å få frem i vår kommunikasjon rundt lokalmat. Butikkene må være bevisste i sitt valg av lokalmat og ikke gjemme det bort, men vise det stolt frem. Det er akkurat det de beste av våre butikker gjør. De som er i startgropen kan lære av de beste.

– Hva kan butikkene gjøre for å kapre lokalmat-kunden?

– Bevissthet, synlighet og rett vare til rett tid tror vi er gode stikkord. Det gjelder å gjennomføre og være synlig i tillegg til å fortelle historien, mener Hval.

Powered by Labrador CMS