Butikk i praksis

Vil revolusjonere matindustrien med norsk teknologi

Programvareselskapet TotalCtrl og IT-selskapet Atea har inngått et samarbeid for å kutte matsvinn i matindustrien.

Publisert Sist oppdatert

Det norske start-up- og programvareselskapet TotalCtrl, en aktør innenfor forebygging og optimalisering av matvarelagerhåndtering, skal sammen med Atea sikre trygg og enkel sporbarhet av matinformasjon – fra produsent til tallerken – ved bruk av blokkjedeteknologi. Slik skal de bidra til å minimere matsvinn i hele verdikjeden.

Samme verdier

– Først tok Charlotte Aschim i TotalCtrl kontakt med oss. Da jeg leste om arbeidet de gjør, ble jeg hodestups forelsket. TotaltCtrl har akkurat de samme verdiene som oss i Atea, sier rådgiver for GlobeTrack, Eugenie Bakous, i Atea Norge.

– Å koble teknologien vår sammen og skape et samarbeid var innenfor målene til begge partene, legger administrerende direktør Charlotte Aschim i TotalCtrl til.

Teknologien som muliggjør matsporingen, er blokkjedeteknologi. Teknologien kan hjelpe virksomheter i hele kjeden med alt fra kvalitetskontroll, innkjøpsbehov og risikominimering til tilbakekalling av partier.

– Med denne teknologien kan du blant annet holde styr på matens opprinnelse, du kan ha kontroll på temperaturen på maten og se leveringstiden, forklarer Bakous.

Kan gagne forbrukerne

Ifølge Aschim vil de i første omgang sikre dataflyten fra bonde til
forbruker.

– Når du får sømløs dataflyt og datainnsikt, vil det automatisk bidra til en mer lønnsom og bærekraftig verdikjede med mindre matsvinn. Med teknologien vår kan du i løpet av én måned redusere matsvinnet med 35 prosent. Vi ønsker å sikre datainnsikt og sporing av mat slik at vi kan få bort korrupsjon, og vi vil sikre mattrygghet på en helt annen måte.

– Hva kan teknologien bety for dagligvarebransjen?

– I dag har bransjen mye lukket data. Dette er data som kan bidra til mer lønnsomhet og bærekraftig industri. Teknologien vil også sikre sporbarheten av maten, som kan gagne forbrukeren, sier Aschim.

Første kunde

Målet med samarbeidet er å revolusjonere matindustrien.

– Vi går først nordisk ut for å vurdere teknologien. Første kunde er Bergstadens Hotel i Røros, forteller Aschim.

– Som gjest på hotellet kan du som forbruker scanne en QR-kode og se reisetid og hvor produktene kommer fra, og etter hvert vil du også kunne få tilbud om lokale opplevelser i Røros. Hotellet ønsker at gjestene skal kunne ta bærekraftige valg, legger Bakous til.

­

Powered by Labrador CMS