Butikk i praksis

For Coop er den mest optimale innredningen en stigeinnredning med bredde på 130 centimeter.

Frukt og grønt først: – Nå selger vi mer enn noen gang

Hva er den beste innredningen i din butikk for at handlerunden skal bli lettest mulig for kundene?

Publisert Sist oppdatert

I Kiwi har alle butikker samme innredning med 130 centimeter bred stigereol, men når det gjelder kjøl og frys, har butikkene ulike løsninger.

– Stigereolene sørger for effektiv drift i butikkene, og det fungerer godt med varepåfylling. Det er en stordriftsfordel at butikkene er så like som mulig, sier kommunikasjonsrådgiver Nora Mile Helgesen i Kiwi, som forteller at de har hatt reolene i mange år og sett at det fungerer fint.

Senere i handlerunden

I dag har de fleste butikker frukt og grønt i starten av handlerunden. For en del år siden hadde mange butikker frukt og grønt senere i handlerunden.

– Etter at det ble flyttet til starten av handlerunden, selger vi mye mer frukt og grønt. Vi ønsker å legge til rette for sunne valg, og frukt og grønt er vår viktigste varegruppe.

– Hvor viktig er starten av handlerunden til kundene?

– Starten av butikken påvirker hele handleopplevelsen. En bugnende og fristende frukt- og grøntavdeling er viktig. Frukt og grønt gir et godt førsteinntrykk, og vi ønsker å selge så mye frukt og grønnsaker som mulig. Nå selger vi mer enn noen gang, sier Kiwis kommunikasjonsrådgiver.

– Fungerer godt

Også for Coop er den mest optimale innredningen en stigeinnredning med bredde på 130 centimeter.

– Denne fungerer veldig godt med tanke på stabilitet og vekt. Den har stammer både i for- og bakkant, slik at reolen står støtt med fulle hyller. Vi bruker denne reoltypen på de fleste kjedene våre, sier etableringssjef for kjede Lena Høgsveen Jensen i Coop.

Stigeinnredningen så dagens lys i 1989-1990, ifølge Høgsveen Jensen.

– Det var et ønske om å effektivisere driften og bare kunne kjøre paller med varer rett inn i butikk som bunnhylle. For å få plass til det, ble reolen 130 centimeter slik at det ble plass til en europall. I starten ble dette forsøkt løst med standard stammeinnredning, men denne fungerte dårlig på grunn av tunge varer. Stammereol tålte ikke belastningen. Derfor ble det laget en sterkere reolløsning, og dette var stigeinnredningen, forklarer Høgsveen Jensen.

Starte tidlig

Hun mener det er viktig å starte handlerunden så tidlig som mulig. Når kunden stopper opp tidlig i butikk, så sakker de automatisk farten og ser seg om og handelen er i gang.

– Ved å ha varer som ikke har denne effekten, så er det lett for at kunden fortsetter et stykke inn i butikken før de treffer på de varene de skal ha og starter handelen.

Godteri bakover

Meny ønsker at deres butikker skal være åpne, luftige og lette å orientere seg i.

– For å gi kundene god oversikt over hvor de ulike varekategoriene er, er skiltingen høyt oppe på veggen, mens reolene ikke er for høye slik at man kan se over dem, sier kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i Meny, og fortsetter:

– I inngangspartiet har vi en stor frukt- og grøntavdeling med egen salatbar, urtehyller og masse bær. Dette er fordi frukt og grønnsaker er viktig for kundene og deres valg av butikk, men også fordi vi ønsker at det skal være enkelt å ta sunnere valg.

Videre i Menys butikker møter kundene gjerne bakeriavdelinger, dernest hele deres ferskvarerekke. Ifølge Horn Hynne vektlegger de ferskvarer og har derfor viet stor plass til ferskvareområdene.

– Vi har flyttet godteri bakover i butikken vekk fra kassaområdet og heller erstattet dette området med velvære-produkter. Vi har valgt denne løsningen blant annet for å redusere impulskjøp av søtsaker og gjøre hverdagshandelen enklere for småbarnsfamilier, sier kommunikasjonssjefen i Meny, som forteller at de oppgraderer butikk-konseptet deres hvert tredje år for å sikre at de er tidsriktige.

– Mange års erfaring

Kommunikasjonsrådgiver Anna Kappler i Kjøpmannshuset Norge mener at butikkinnredningen de har i dag er den som passer deres kunder og konsept best.

– Den er basert på mange års erfaring og langsiktig samarbeid med leverandørene av butikkinnredning. For å finne ut hva som fungerer optimalt, har rekkefølgen av varegruppene og utforming av butikken vært testet ut i lang tid. Vi er tro mot konseptet vårt og konsekvente med tanke på hvordan butikkene utformes, sier hun. Dette gir kundene forutsigbarhet.

– Samtidig er vi også opptatt av lokale variasjoner og tilpasninger.

– Foretrekkes av kundene

Rema 1000 ønsker ikke å svare på mange av spørsmålene fra Dagligvarehandelen på grunn av hensynet til konkurransen med andre dagligvareaktører. Men kommunikasjonsrådgiver Celine Sjøberg i Rema svarer følgende:

– Det vi kan si er at dette med å ha frukt og grønt først i butikken var et grep Rema 1000 var først ute med å gjøre, og at vi med dette ønsker at kunden skal gjøre gode og sunne valg. Vi vet at de butikkene som har flotte frukt- og grøntområder foretrekkes av kunden.

Powered by Labrador CMS