Butikk i praksis

Klart signal: Stabelen av handlekurver gir kundene en klar indikasjon på at Rema 1000 tenker miljø. – Men vi må si fra enda tydeligere, mener kjøpmann Stian Landbakk hos Rema Ski.

– Vi må fortelle om plastkutt

Rema 1000 viser sitt samfunnsengasjement i en rekke nye reklamefilmer. Snart er det duket for en film om hva kjeden gjør for å begrense mengden plast som brukes, med Stian Landbakk, Rema 1000 Ski, i en sentral rolle.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke tilfeldig at Stian er valgt til denne reklamefilmen. Han har et brennende engasjement når det gjelder miljø, og i særdeleshet plast.

– Vi har gjort veldig mye i Rema, og skal gjøre mye, mye mer. Men vi må bli flinkere til å fortelle dette til kundene. For de er også veldig opptatt av denne problematikken, sier Stian.

Ikke bare ugagn

Stian tar smilende imot i butikkens inngangsparti, der handlekurver står stablet under plakaten: «Handlekurver av 100% plastavfall fra havet». Dette er grunn nr. 246 til å handle hos Rema.

– Dette er bare ett av mange tiltak for å kutte plast. Vi har gjort dette svært synlig for kundene, mener Stian.

– Er det viktig at kundene blir klar over dette?

– Det er veldig viktig. De er sterkt opptatt av miljø, og derunder plastavfall. Vi må vise dem tydelig at vi gjør noe med dette problemet.

– Er du selv opptatt av å redusere plastavfallet?

– Ja, det er jeg. Men i denne sammenheng er det viktigste å vise kundene hva Rema gjør. For vi tar problemet på største alvor, forsikrer kjøpmannen.

Han presiserer at plast ikke bare er til ugagn. Blant annet er plastinnpakking av frukt og grønt med på å øke holdbarheten.

– En agurk som pakkes i plast, holder seg i 10 dager lenger om den er plastpakket. Så her har vi en avveiing mellom miljøeffekten og matsvinn. Begge svært viktige områder å jobbe aktivt med i hele verdikjeden. Og begge deler er problemstillinger som er viktige for kundene.

Stor utfordring

47 år gamle Stian har jobbet i Rema i 32 år, de siste 17 årene som kjøpmann. Han er stolt av å arbeide i en kjede som tar stort miljøansvar.

Så mye som åtte millioner tonn plast havner i havet hvert år. Og som kjent brytes plast ikke ned. Og alt for lite av den gjenvinnes. Stian forteller at bare 14 prosent av plasten får nytt liv.

– Vi mangler sirkulære løsninger, sier han.

– Hva mer har Rema konkret gjort?

– Det er mange ting. Blant annet har vi bæreposer av gjenvunnet plast. Undersøkelser viser at disse er mer miljøvennlige enn alternativer i papp eller bomull.

– Hva med produktene i hyllene? Det er fortsatt mye plast rundt brettene dere får inn.

– Ja, det er mye plast som må skjæres av i butikken. Vi leverer jevnlig store sekker med plast til gjenvinning. Men vi kutter der vi kan. En ting vi har fått til, er å fjerne plasten på så mye som mulig av egne merker. Men 80 prosent er fortsatt pakket i plast. Der vi fjerner plast, har vi i stedet endret pappen slik at enheten blir stødigere.

– Men de fleste produktene er ikke emv?

– Nei, fortsatt kommer det meste fra andre leverandører. Og her har vi en jobb å gjøre. Vi må sørge for at leverandørene blir flinkere til å redusere bruken av plast. Det må bli et klart krav fra vår side, synes Stian Landbakk.

Har kuttet mer enn 1000 tonn

– Vi har signert Plastløftet. Det betyr at vi har forpliktet oss til å bidra til en mer sirkulær plastøkonomi, sier kjøpmann Stian Landbakk hos Rema Ski.

Han viser til at kjeden allerede kan vise til store resultater.

– Siden 2018 har vi kuttet 1.356 tonn med plast fra egne merkevarer. Videre har vi oppnådd en sorteringsgrad på 83,1 prosent for alt avfall i butikken.

– Og det er stadig mer å hente fra emv?

– Ja, vi har som mål at all emballasje fra våre egne merkevarer skal være klimanøytral og sirkulær innen 2030. Og det samme vil vi kreve av leverandørene.

Med unntak av der plast bidrar til å minske matkasting, er Rema på jakt etter å bli kvitt all plast.

– Målet er å kutte plast der vi kan, samtidig som vi skal øke andelen gjenvunnet materiale. Og vi skal tilrettelegge for god resirkulering etter bruk. Vi ser at stadig flere av varene leveres med mindre plastemballasje enn tidligere. Det er en super utvikling. Ingen tørrvarer bør ha plastemballasje, så det er fortsatt mye å gå på, synes kjøpmannen.

– Det er bare å stå på med fortsatt plastreduksjon, og ikke minst å fortelle kundene om det viktige arbeidet vi gjør.

­

Powered by Labrador CMS