Butikktesten

Synlig: Det er god og tydelig merking av kjedens profil og åpningstider.

Ingenting å utsette på servicen

I 2020 ble Matkroken Bygdøy Allé testet. Den gang fikk de 15 poeng. Etter en omprofilering til Coop Prix, scorer butikken nå 17 poeng.

Publisert Sist oppdatert

Coop Prix Bygdøy Allé:
  • Besøkt: Mandag 1. november kl 09:45
  • Fasade/inngang/kasse 4 av 5
  • Sortiment/varepresentasjon og butikken som medium 4 av 5
  • Hygiene 4 av 5
  • Personell 5 av 5
  • Totalt: 17 poeng

Coop Prix Bygdøy Allé ligger i gaten med samme navn, sentralt på Frogner. Lokasjonen gjør at dette må være en butikk som er hyppig besøkt av de som bor og jobber i området. Butikken har nylig skiftet profil fra Matkroken til Coop Prix, og vi ønsket derfor å sjekke endringene som er gjort i den forbindelse. I nærliggende området finner man en rekke leiligheter, butikker, kaféer og restauranter. Det er ingen parkering, men det er god kollektivforbindelse i nærheten, samt at vi antar at mange kommer til fots.

Fasade/inngang

Det er god og tydelig merking av kjedens profil og åpningstider fra flere sider av bygget. Det er satt opp beach flags og bukker med kampanjetilbud.

Innenfor inngangspartiet finner vi et flott stativ med ulike blomster og planter, samt handlekurver som står ryddig. Det pågår en del varepåfylling når vi er innom.

Sortiment/varepresentasjon

Butikken har et noe mindre lokale, men dette er en lokalbutikk i en trafikkert gate, og størrelsen er derfor ikke uvanlig for å være en Coop Prix. Det oppleves enkelte steder noe trangt, men jevnt over er det god plass mellom reolene. Plassen er godt utnyttet, og vi finner blant annet et godt utvalg av frukt og grønt som møter oss i starten av handlerunden. Ellers er vareutvalget bra, noen hull finner vi enkelte steder, men da det pågår varepåfylling så ser vi derfor noe vekk fra dette.

Vi opplever at de ansatte er gode til å prise alle varer i reolene, i tillegg til at hyllene oppleves som ryddige. Vi finner likevel manglende priser på flere av ekstraplassene på gulv.

Butikken oppleves videre som ryddig, og det er lett å orientere seg.

Butikken som medium

Gjennom hele butikken går Coop Prixs kampanjer og konsepter igjen, og de har tatt ut både egne kampanjer, tilbud, samt leverandøraktiviteter på fine måter.

En fin start på handlerunden er frukt- og grøntavdelingen. Vi opplever hyllene som velfylte og pent eksponert, samt innbydende i trestruktur. I forbindelse med avdelingen er det satt frem en kjøler med mat på farten-varer som mineralvann, salater, bagetter og smoothie. Da mange kommer innom for nettopp denne, noe vi opplevde at en del gjorde, er det lurt å sette en slik eksponering i starten av handlerunden. Vi opplevde at varene var priset.

Det er satt frem en rekke leverandøreksponeringer på gulv med juleprodukter. Disse opplevdes som dekorative og velfylte, med unntak av en endeeksponering fra Freia der to av hyllene var utplukket for varer.

Hele veien opplever vi at det er tydelig merket med kampanjetilbud i forkant av kjøledørene og tilhørende varer på tilbud. Kategorimerkingen som er benyttet hele veien på reolene og som stikker ut fra hyllene gjør det lett å orientere seg og å finne varene man er på utkikk etter.

Butikkens ansatte er flinke til å benytte seg av frittstående leverandørmateriell. Eksempler vært å nevne er pallene med Battery energidrikk som oppleves velfylte. Vi savner dog priser, i tillegg til at det på den ene pallen ligger flere varer som ikke hører hjemme her. Her kan det være en kunde som har lagt det fra seg nylig. Pallen ved siden av den ene Battery-eksponeringen er noe utplukket for varer.

Avdelingen med brødvarer oppleves spesielt innbydende, ryddig og varm med flotte hyller i tre som alle er velfylte av nystekt brød og bakst. Det er en egen ovn som er satt frem i butikken som gjør at man kjenner den nystekte brødlukten – noe som skaper en ekstra fin atmosfære.

Hygiene

Butikken fremstår som ren og ryddig. Dette ser vi både ved inngangen der handlekurver står pent stablet, rundt brødkuttermaskinen der alt oppleves rent og ryddig, samt på alle overflater, som virker godt rengjort.

Vi finner noen varer på gulv som kan oppleves noe sjenerende, samt feilvarer som er lagt på enkelte frittstående eksponeringer.

Butikken er godt belyst og oppleves ny og flott etter renoveringen. Vi sitter igjen med et godt helhetsinntrykk

Personell

Det er flere medarbeider i butikken, som alle bærer korrekt uniform. Det første vi møtes av ved inngangen er en blid og hyggelig dame som ønsker oss velkommen. Hun står og fyller på i frukt- og grøntavdelingen, men er allikevel oppmerksom og får oss til å føle oss sett.

Vi blir hilst på videre i butikkrunden, og i kassen møtes vi av en svært hyggelig og positiv mann som gjør at handlerunden vår avsluttes like bra som den startet. Vi har ingenting å utsette på servicen – der vi møtes av det lille ekstra.

Kasse/utgangsparti

Kassaområdet består av en kasse. Vi opplever området som ryddig, fint og i og med at området er noe mindre, er det fint at de ikke har satt opp altfor mange displayer foran kassen. Vi blir raskt ekspedert av en svært hyggelig mann.

Konklusjon:
  • Coop Prix i Bygdøy Allé er en butikk som har fått et fint løft med innredning og layout som gjør det til en lokalbutikk det er hyggelig å handle i.
  • Personalet er imøtekommende og ser deg gjennom hele handlerunden, noe som skaper en god atmosfære.
  • Vi møtes av et ryddig varetrykk i alle hyller, og butikken oppleves som lys og ren.
  • Butikken fungerer som en god butikk for hverdagshandelen. Vi sitter vi igjen med en hyggelig handleopplevelse.
Powered by Labrador CMS