Fire av ti handlekurver inneholder nå mer enn to enheter frukt eller grønt – en betydelig økning fra året før, fastslår kjedesjef Håvard Jensen i Extra

Fersk Coop-analyse:

Mer frukt og grønt i handlekurven

Hundre dager etter at helsemyndighetene lanserte nye nasjonale kostråd, viser en analyse av over fem millioner handlekurver i Coop at nordmenn har tatt anbefalingene til seg.

Publisert Sist oppdatert

Den 23. november er det hundre dager siden helsemyndighetene lanserte nye nasjonale kostråd, der nordmenn blant annet ble anbefalt å øke inntaket av frukt og grønt fra fem til åtte enheter daglig.

Extra var tidlig ute med å støtte opp om rådene gjennom tilbudskonseptet «Alltid 8», der åtte frukt eller grønnsaker hver uke selges til svært lave priser.

Nå viser ferske tall en kraftig vekst i frukt- og grøntkategorien. Siden kostrådene ble lansert har Extra økt salget av frukt og grønt med 13 prosent. Salget av varene som har vært en del av «Alltid 8»-konseptet har økt med nesten 60 prosent.

– Vårt mål har vært å bidra til at det skal være enkelt og billig å velge sunt. Det er inspirerende og gøy å se at forbruket av frukt og grønt nå peker i riktig retning. Vi skal gjør vår del av jobben for å få enda flere til å velge sunt, sier kjededirektør Håvard Jensen i Extra i en pressemelding.

Extra har analysert innholdet i over fem millioner Coop-medlemmers handlekurver som inneholder frukt eller grønnsaker fra perioden etter at nye nasjonale kostråd ble lansert. Innholdet er sammenlignet med 3,6 millioner handlekurver fra samme periode i 2023.

– Analysen viser at andelen som velger å legge to eller flere frukt eller grønt-produkter i handlekurven har økt fra 31 prosent i 2023 til 38 prosent i 2024. Antallet handlekurver som inneholder åtte enheter er tredoblet. Dette er en tydelig tilbakemelding om at kundene har tatt til seg kostrådene, sier Jensen.

Også tall presentert i oktober av Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), underbygger trenden. Den årlige undersøkelsen om inntaket av frukt og grønt viser at det økt fra 2,9 til 3,3 porsjoner daglig – den første økningen siden 2019. I sin forklaring peker OFG på mye omtale i pressen rundt de nye kostrådene og effekten av store kampanjer fra dagligvarebransjen for å øke salget av frukt og grønt.

Powered by Labrador CMS