Salget føk til værs da Klæbu Bakeri fikk fast plass i tre Coop-kjeder.
Salget føk til værs da Klæbu Bakeri fikk fast plass i tre Coop-kjeder.

Fast listing ga kjempevekst for Klæbu Bakeri

For to år siden fikk Klæbu Bakeri fast listing i Coop Mega, Obs og Extra på en rekke produkter.

Publisert Sist oppdatert

Klæbu Bakeri er spesialister på glutenfrie bakervarer, ogble startet fordi Ingrid og Frode Gerhardsen savnet gode glutenfriealternativer i butikkene.

De etablerte Klæbu Håndbakeri på 20 kvadratmeter isokkeletasjen hjemme i 2012. Etter hvert som produksjonen har ballet på seg harde måtte flytte to ganger. Høsten 2016 flyttet bakeriet inn nye lokaler, og harnå et moderne bakeri på 1100 kvadratmeter. I 2024 endret de navnet fra KlæbuHåndbakeri til det litt kortere Klæbu Bakeri.

– Bakeriet er bygd for tre skift, nå kjører vi ett, sier daglig leder Rolf Gerhardsen.
– Bakeriet er bygd for tre skift, nå kjører vi ett, sier daglig leder Rolf Gerhardsen.

Fast hos Coop

– Det tyder på at markedet er bra?

– Det vi opplever at markedet er der, men at tilgangen tilmarkedet ikke er der i like stor grad. Dagligvarekjedene har en tendens til åprioritere de største aktørene. Men vi er inne i fast sortiment hos Coop Mega,Obs og Extra. Hos de øvrige er vi i frivillig sortiment, og hos Kiwi er vi ikkeinne i det hele tatt, forteller daglig leder Rolf Gerhardsen.

– Hvor mye betyr det å komme i fast sortiment kontrafrivillig?

– Da vi kom inn første gang i Coop for to år siden med pølsebrødenevåre, økte salget med fem-gangen! Nå er vi inne med flere produkter, og Coophar gått fra å utgjøre 30 prosent av omsetningen vår til 60 prosent. De erblitt en veldig viktig kunde.

– Ville dere fått leveringsproblemer om dere kom inn på Kiwii morgen?

– Bakeriet er bygd for tre skift, nå kjører vi ett, så dethadde gått bra, forsikrer Gerhardsen, som håper flere ser verdien av å ta innnorskproduserte produkter i stedet for å satse på utenlandske konkurrenter.

Fryst og langtidsholdbart

Sortimentet til Klæbu Bakeri består av alt fra flere ulikebrød, til skolebrød, pølsebrød, lefser, loff og kanelsnurrer. Alt sammenglutenfritt.

– Og alt er fryst og med lang holdbarhet?

– Alt er fryst, og har ni måneders holdbarhet. Men at det erfryst, er også noe av utfordringen vår. Er det noe det er mangelvare på ibutikkene, så er det plass i frysediskene. Og transport av fryste varer erkostbart. Jeg sendte en pall med brød til Lofoten i går, og transporten utgjør13 kroner per brød. Om vi kommer inn i kjedenes logistikksystem, blir kostnadenen helt annen, fastslår bakerisjefen.

Powered by Labrador CMS