Helsedirektoratets Linda Granlund oppfordrer dagligvarekjedene til også å inkludere flere sunne matvarer i priskrigen på julevarer.
Helsedirektoratets Linda Granlund oppfordrer dagligvarekjedene til også å inkludere flere sunne matvarer i priskrigen på julevarer.

Julepriskrigen: – Få med flere sunne matvarer 

Linda Granlund i Helsedirektoratet mener kjedene er viktige for å få nordmenn til å spise i tråd med kostrådene, men hun ønsker seg flere sunne varer i priskrigen på julematen.

Publisert Sist oppdatert

Linda Granlund er myndighetenes ansikt utad for de nye nasjonalekostrådene. Hun er divisjonsdirektør folkehelse og forebygging iHelsedirektoratet, har bakgrunn fra matindustrien og en doktorgrad i ernæring.

Ros og ris til kjedene

Dagligvarehandelen fikk en prat med henne i etterkant av NHOMat og Drikkes årskonferanse, der nettopp «Mat i spagat» var temaet.

– Hva syns du om dagligvarekjedenes innsats for å få detnorske folk til å spise i tråd med kostrådene?

– Handelen er viktig. Det er bra de deltar i Intensjonsavtalenfor et sunnere kosthold og jeg opplever handelen som konstruktive i dettesamarbeidet, svarer Granlund og trekker blant annet fram at det første du nåmøter i de fleste dagligvarebutikker er en velfylt avdeling for frukt og grønt.

Kiwis priskutt tilsvarende momsen på 150 fiskeprodukter ihøst er et annet eksempel:

– Slike kampanjer viser og har vist viser at priskutt påsunne matvarer virker, butikkene selger rett og slett mer av det.

Hun roser også det stigende antallet salatbarer i norskdagligvare som gir kundene sunne alternativer til lunsj og middag.

Husk kålrota

KjededirektørHåvard Jensen i Extra blåste i gang priskrigen med et kutt på i snitt 9,3prosent:

– Vi forventer at julen blir spinnvill, med svært mangekunder, høy omsetning av varer og en tøff priskonkurranse. Denne bidrar Extratil gjennom nok en gang å være først med et omfattende priskutt på julevarer. Vikutter over hele linjen av populære julevarer. Både til middag, pålegg ogjulegodt, sa han.

Konkurrentene hev seg raskt rundt og priskrigen er etåpenbart faktum.

Linda Granlund vil ikke dra det så langt som å si at kjedeneutvider en usunn sesong, men hun oppfordrer kjedene til å inkludere flere sunnematvarer i priskuttene sine på julevarene.

– Det er viktig at de tar med kålrota også, sier hun tilDagligvarehandelen.

En julesesong som strekker seg fra tidlig i november tilover nyttår er Helsedirektoratets frontfigur på kosthold ikke glad i:

– Det minner om utfordringen vi har å ta tilbake lørdagensom kosedag, ikke strekke den ut over flere dager.

Granlund vil gjerne se flere kampanjer der kundene kanplukke frukt og grønt på samme måte som smågodt i løsvekt.

Powered by Labrador CMS