Årets matgledebutikk: Matglede i storformat

Obs Haugesund har for lengst bevist at det er mulig å skape matglede i storformat. Nå er hypermarkedet tilbake i matgledefinalen, bedre enn noen gang.

Publisert Sist oppdatert

Obs Haugesunds nedslagsfelt rommer nærmere 170.000 potensielle kunder. Atmange har «sett lyset» vitner omsetningen om; i år ligger den an til å ende på400 millioner kroner netto.

Og selv om de mange tilbudene nok lokker mange, har hypermarkedet satsetpå å koble grepet om enda flere kunder gjennom å satse på matglede. Det harført dem helt til finalen i Årets matgledebutikk, som arrangeres årlig av Tinei samarbeid med Dagligvarehandelen.

Bredt utvalg

– Vi har alle typer kunder, unge og eldre, men også mange barnefamiliersom gjør storhandel, forteller hypermarkedssjef Harald Fosen Dagsland.

Han har flere strenger å spille på enn tilbudsvarer, kjøpeutbytte formedlemmer og Obs-kjedens betydelige standardsortiment. Hypermarkedet har nemligogså fylt opp hyllene rikelig med lokalmat. Vi teller ikke mindre enn tre uliketyper lokal lapskaus i ferskvarediskene. Søst og to ulike typer gomme er detogså ryddet plass til, i tillegg en rekke andre produkter.

– Lapskausen er populær, forsikrer Camilla Bråtveit, avdelingsleder forferskvarer og butikkens egen matgledegeneral.

Hjemmelaget

Hos Obs Haugesund er det også mulig å få kjøpt hjemmelagde desserter, somObs Haugesunds karamellpudding og Dronning Maud-fromasj.

– Dem er det en tidligere ansatt som lager for oss, forteller Bråtveit.

Fra butikkens eget kjøkken produseres det også egne produkter,fortrinnsvis salater. Det fristes både med potet-, reke-, waldorf- og italiensksalat.

Ellers har butikken et stort bakeri, som sørger for at liflige duftersprer seg i lokalet. Inntil nylig satt butikken mye av deigene selv.

– Men nå har bakeren vår pensjonert seg, så vi har gått helt over til åkjøpe deigemner. Men vi holder produksjonen oppe, forsikrer hypermarkedssjefDagsland.

Sameksponeringer

Noe av det som slår oss på tur rundt i butikken, er hvor flinke de er tilå sameksponere produkter som naturlig hører sammen.

– Vi har møter og legger en handlingsplan. Vi ser an sesong og hvilkevarer som er aktuelle, og bestemmer oss for hva som skal gjøres og hvem somskal gjøre det, forteller Camilla Bråtveit.

Her møtes kundene av majones sammen med panert flyndre, saus tilkjøttkakene, og mini-mashmellows til sjokomelken.

Men vel så viktig er hvordan butikken har utnyttet potensialet som liggeri å sameksponere mat og drikke med hypermarkedets nonfood-sortiment. Pizzahjulved pizzaen, store gryter ved fårikålkjøttet og hodekålen, ostehøvler ogostekniver i ostedisken, og ikke minst: en stabel av bøker vedJarlsberg-kjølen. Boktittelen? «Smelt», og boken handler naturligvis om hva mankan bruke all den gode osten til.

Powered by Labrador CMS