Nyheter

Dansk øl størst i Norge

I løpet av syv år er danske Tuborg blitt det største ølmerket i det norske markedet. Årsaken er en massiv satsing på ungdom, fest og festivaler, skriver Dagens Næringsliv.

Publisert Sist oppdatert

I tillegg kommer også en valgt lavprisstrategi fra Carlsberg-eide Ringnes.

– Siden vi har begrenset mulighet til markedsføring, legger vi vekt på riktig design. Dessuten prioriterer vi Tuborg på festivaler, sier markedsdirektør Anders Røed i Ringnes til Dagens Næringsliv,

– Tuborg-merket har økt sin markedsandel hvert år siden 2003. Vi har store planer fremover, sier Røed til avisen.

Som du tidligere har lest i Handelsbladet FK så har Ringnes også store planer med ølmerket Ringnes. Det kjente merket har tapt terreng de siste årene og er nå tredje størst. Målet nå er å få unge Tuborg-drikkere over på Ringnes mens de er i 20-årene.

– De to merkene har danset godt sammen siden 2003. Det skal de også gjøre fremover. Men den ene dansepartneren trenger å utvikle seg, sier markedsdirektøren til Dagens Næringsliv.

Og han legger til:

– Vi vil bringe mer lidenskap inn i Ringnes og befeste posisjonen som Norges nasjonaløl.

I oktober lanseres «nye Ringnes» med ny desing fra designbyrået JDO i London, og det er lagt opp til en massiv reklamekampanje. Målet er å ta markedsandeler og andelene til Hansa er utpekt som jaktens store bytte.

En måling fra Nielsen viser at Tuborg har 21,7 prosent av ølmarkedet i dagligvarebutikkene, målt i verdi. Hansa er nest størst med en andel på 15,5 prosent, mens Ringnes er tredje størst med en andel på 15,3 prosent. Rema 1000s ølmerke Grans har 5,1 prosent av markedet, mens Carlsberg har 5 prosent.

Powered by Labrador CMS