Kampen om handlekurven:

3 av 4 vil fremdeles prioritere pris i 2025

En fersk rapport fra YouGov kan avsløre at pris fortsatt topper listen over hva som er viktigst for norske forbrukere. Samtidig sier nesten 1 av 3 at de vurderer å bytte til lavprisaktører i løpet av de neste seks månedene, en økning på 8 prosent fra i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Rapporten viser at norske forbrukere fortsatt er svært prisbevisste, og indikerer at en voksende andel, 47 prosent, etterspør et bredt og godt utvalg i butikkene.

Lavpriskjedene står fortsatt sterkt, der 7 av 10 nordmenn oppgir at de vil være lojale til sin foretrukne butikk, noe som vitner til den sterke posisjonen billigaktørene har hos folk flest.

Behaviour Change panelet:

Behaviour Change er en europeisk studie som omfatter 15 000 personer med 750 deltagere i Norge, utført av YouGov (tidligere GfK). Den omhandler nordmenns kjøpevaner, blant annet knyttet til strategiene de har for å spare penger på shopping.

– 2 av 3 legger merke til om de kjøper butikkens egne merkevarer eller kjente merkevarer. Samtidig er bare 1 av 3 villige til å betale ekstra for kjente merkevarer. Dette gir butikkens egne merkevarer en fordel som et kostnadseffektivt alternativ, spesielt i økonomisk usikre tider, sier markedsansvarlig Jenny Rognes i YouGov i en pressemelding.

Lav interesse for kortreist

Nordmenn scorer også lavest i Norden på villighet til å kjøpe lokalt eller nasjonalt produserte varer. Kun 1 av 5 nordmenn velger lokale produkter, mot nesten 1 av 3 dansker og svensker.

– Dette kan skyldes et fortsatt fokus på pris over opprinnelsesland, noe som gir utfordringer for aktører som satser på kortreiste alternativer, sier Rogne.

Prispresset påvirker også matvanene her hjemme. Hele 4 av 10 nordmenn sier de i større grad vil lage mat hjemme de neste månedene. Dette tallet er det høyeste i Norden, hvor kun 1 av 3 svensker og enda færre dansker (30 prosent) rapporterer om det samme.

Nye handelsmønstre

Prisbevissthet har også inntatt digitale kjøpsvaner. Hele 41 prosent av nordmenn har handlet på Temu det siste året, og nesten like mange (39 prosent) har handlet på Ikea. Dette indikerer også at billigere netthandel har blitt en del av hverdagen.

– For dagligvarebransjen i 2025 blir det avgjørende å levere både pris, kvalitet og kundeopplevelse – og samtidig forstå forbrukernes stadig skiftende preferanser. Aktørene som klarer å balansere dette vil ha de beste forutsetningene for å styrke sin posisjon i året som kommer, avslutter Rognes.

Powered by Labrador CMS