Kjededirektør Håvard Jensen i Extra.

«Alltid 8» faller i smak hos Extra-kundene

Etter at Extra kuttet prisen på utvalgt frukt og grønt med lanseringen av «Alltid 8» for to uker siden, har «Alltid 8»-varene hatt en volumvekst på 120 prosent mot samme periode i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Myndighetenes oppfordringer til nordmenn om å øke inntaket av frukt og grønt fra fem til åtte enheter daglig har, sammen med priskutt på en rekke varer, ført til en kraftig økning i salget på kort tid. For enkelte varer har salget mangedoblet seg, opplyses det fra Extra-hold

– Vi opplever en merkbart større interesse for frukt og grønt. Rekordmange handlekurver inneholder slike varer og det er tydelig at nye kostråd i kombinasjon med gode kampanjepriser har hatt effekt, sier kjededirektør Håvard Jensen i Extra i en pressemelding.

Under Arendalsuka presenterte myndighetene de nye nasjonale kostrådene der det ble anbefalt å spise mellom 500 til 800 gram frukt og grønt daglig. Få dager tidligere lanserte lavpriskjeden Extra tilbudskonseptet «Alltid 8», der åtte frukt- eller grønt-produkter selges til spesielt lav pris. Utvalget endres hver måned.

Kiwi fulgte opp én uke senere med et tidsbestemt priskutt tilsvarende momsen på et utvalg varer.

Det totale frukt- og grøntsalget i Extra har hatt en volumvekst på 21 prosent i uke 33 og 34 sammenlignet med samme periode i fjor, og varene i «Alltid 8» har en samlet volumvekst på hele 120 prosent:

  • Cotton Candy-drue: +32 %
  • Norske sukkererter: +74 %
  • Norsk blomkål: +79 %
  • Norsk squash: +139 %
  • Sjalottløk: +106 %
  • Bringebær: +338 %
  • Snacksgulrot: +371 %
  • Brokkoli: +77 %

Veksten den siste uken kommer på toppen av en langsiktig trend der frukt- og grøntsalget til Extra når stadig nye høyder. Volumveksten hittil i år er på 6,3 prosent.

– Extra har over tid hatt en tydelig satsing på frukt og grønt. Dette har bidratt til at Extra vokser mer enn noen annen dagligvarekjede så langt i år, fremholder Jensen.

Powered by Labrador CMS