Extra-sjef Håvard Jensen opplever kraftig vekst for «Alltid 8».
Extra-sjef Håvard Jensen opplever kraftig vekst for «Alltid 8».

Extra om kostholdet: «Alltid 8» har sterk vekst

Helsedirektoratets rapport viser at dagligvarekundene velger stadig mer usunn mat. Extra-sjef Håvard Jensen ser likevel positive tegn i egne salgstall for frukt og grønt.

Publisert Sist oppdatert

I august kom de nye kostrådene,i går kom Helsedirektoratets rapport «Utviklingen i norsk kosthold». Denviser at norsk kosthold fortsetter å gå i feil retning, og at vi ikke nårmålene for forbedret kosthold.

Vendepunkt med nye kostråd?

Extra påpeker i en pressemelding at rapporten bygger påanalyser og befolkningsundersøkelser og viser forbruket til og med 2023, altsåfør nye kostråd ble lansert i august 2024. Extra mener disse kostrådene kanvære et vendepunkt for kostholdsutviklingen.

– Vi har alle et ansvar for å bedre det norske kostholdet,og Extra skal gjøre vårt for å gjøre det enkelt og billig å velge sunt.Rapporten viser til at pris stadig blir viktigere for kundenes valg, og dettehar vi selv fått bekreftet gjennom den store suksessen med «Alltid 8», vårttilbudskonsept på frukt og grønt, sier kjededirektør Håvard Jensen i Extra.

Opp 60 prosent siden august

Da nye kostråd ble lansert av helsemyndighetene i august,inneholdt disse blant annet en anbefaling om å øke det daglige inntaket avfrukt og grønt fra fem til åtte enheter om dagen. Med tilbudskonseptet «Alltid8» har Extra til enhver tid åtte frukt eller grønt-produkter til en spesieltlav pris. Ifølge Extra har dette virkelig slått an.

– Siden kostrådene ble lansert har Extra økt salget av fruktog grønt med 13 prosent. Salget av varene som har vært en del av «Alltid8»-konseptet har økt med nesten 60 prosent, forklarer Jensen.

Utvalget i «Alltid 8» endres hver fjerde uke.

Sjekket handlekurvene

Extra har analysert innholdet i over 5 millionerCoop-medlemmers handlekurver som inneholder frukt eller grønnsaker fra periodenetter at nye nasjonale kostråd ble lansert. Innholdet er sammenlignet med 3,6millioner handlekurver fra samme periode i 2023.

– Analysen viser at andelen som velger å legge to ellerflere frukt eller grønt-produkter i handlekurven har økt fra 31 prosent i 2023til 38 prosent i 2024. Antallet handlekurver som inneholder åtte enheter ertredoblet. Dette er en tydelig tilbakemelding om at kundene har tatt til segkostrådene, sier Jensen.

Også tall presentert i oktober av Opplysningskontoret forfrukt og grønt (OFG), underbygger trenden. Den årlige undersøkelsen om inntaketav frukt og grønt viser at det økt fra 2,9 til 3,3 porsjoner daglig – denførste økningen siden 2019.

Powered by Labrador CMS