Forrige uke kuttet Kiwi prisene tilsvarende momsen på de 25 mest solgte norske grønnsakene.
Forrige uke kuttet Kiwi prisene tilsvarende momsen på de 25 mest solgte norske grønnsakene.

Kiwi: Rekordsalg av norske grønnsaker

Forrige uke kuttet Kiwi prisene tilsvarende momsen på de 25 mest populære norske grønnsakene. Nå viser tallene at dagligvarekjeden har solgt rundt 30 prosent mer på én uke.

Publisert Sist oppdatert

– Vi vetat mange synes det er for dyrt å spise sunt. Og vi har gang på gang sett at nårvi kutter prisene på sunn mat, kjøper kundene våre mer, sier Kiwi-sjef Jan PaulBjørkøy i en pressemelding.

Totalt har Kiwi solgtrundt 30 prosent mer av de 25 norske grønnsakene i den første kampanjeuka,sammenlignet med samme uke i fjor. Kiwi-butikkenehar solgt ekstra mye av grønnsaker som blomkål, brokkoli og agurk.

Priskuttet til Kiwi på norske grønnsaker kom fådager etter at helsemyndighetene la frem nye nasjonale kostråd, som anbefaleross å spise mellom fem og åtte porsjoner frukt og grønt hver dag. Samme dag bleogså Grøntløftet signert, med mål om å øke norskandelen av frukt og grønt.

– Om vi skal nå anbefalingene om grønnsaker ikostrådene, må varene bli billigere. Derfor ønsket vi å slå et ekstra slag forde norske grønnsakene. Vi vet også at mange kunder gjerne vil kjøpe norskevarer og at de ønsker seg priskrig på grønnsaker. Det lytter vi selvsagt til.Da er det også ekstra gøy når tallene viser at kampanjen virker, og at kundenevåre tar sunnere valg i butikk, sier Bjørkøy.

For to uker siden lanserte Extra «Alltid8» med priskutt på minst åtte frukt- eller grønt-varer. Ifølge tall fra kjeden har «Alltid8»-varene hatt en volumvekst på 120 prosent mot samme periode i fjor.

– Vi opplever en merkbart størreinteresse for frukt og grønt. Rekordmange handlekurver inneholder slike varerog det er tydelig at nye kostråd i kombinasjon med gode kampanjepriser har hatteffekt, sier kjededirektør Håvard Jensen i Extra i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS