Merkenavnet Godehav (skrevet i ett ord) ble første gang
lansert av Rema 1000 i 2006, den gang som kjedens billigste merke på fiskemat.
Annonse
Men så ble det lagt vekk i en årrekke da Rema 1000 i stedet
brukte R, Fiskeriet og Prima som merker.
– Vi så et behov for å samle merkene slik at det blir
enklere for forbruker. Derfor samler vi Fiskeriet og R under Gode Hav som
spesialmerke for fisk og sjømat, forklarer Inger-Mari Nebbenes, kategori-
innkjøpssjef for fisk og sjømat i Rema 1000, til Dagligvarehandelen.
Vi så et behov for å samle merkene.
Inger-Mari Nebbenes
Gode hav skrives fra nå av med to ord.
Prima lavpris skal bestå, som det aller billigste merket. Fiskeriet
forsvinner som merke. R vil bestå i alle andre kategorier enn fisk og sjømat.
I tråd med trender og råd
Designmessig er Gode hav blitt forenklet og gitt et mer
moderne tilsnitt for å appellere til både unge og de litt eldre.
Merket skal gjennom spennende tilberedte produkter inspirere
til mer bruk av fisk og sjømat i hverdagen.
Satsing på fisk er i tråd med kostholdsrådene fra
myndighetene.
– Det anbefales at man spiser fisk to-tre ganger i uka. Dessverre
ser vi at forbruket faller som følge av høyere råvarepriser de siste årene,
sier Nebbenes.
Rema 1000 ønsker å gjøre det enklere og billigere for
forbruker å spise fisk og sjømat til hverdags og fest.
Designmessig er Gode hav blitt forenklet og gitt et mer moderne tilsnitt for å appellere til både unge og de litt eldre.Rema 1000
– Folk blir mer opptatt av helse og velvære og ser etter nye
produkter. Fisk har en høy standing, sier kategorisjefen.
For folk flest som er opptatt av å vedlikeholde kroppen, er
fisk generelt et godt produkt.
Fisk scorer godt på omega 3 og innhold av proteiner. Protein
blir flere og flere opptatt av, ikke minst etter trening.
Vil ha det enkelt
– Barnefamilier er en svært viktig målgruppe hos oss, og de
søker enkle løsninger, ikke minst grunnet tidsklemma. De vil gjerne spise sunt.
Fiskeburgere er blitt et attraktivt produkt og har hatt en betydelig vekst hos
oss, sier Nebbenes.
Ren fisk er også populært, ikke minst selger det godt under
kampanjer.
Sporbarhet
Hvor kommer fisken fra? Det er forbrukere opptatt av, har en
rekke medieoppslag vist.
– Forbrukerne er opptatt av opprinnelsen til maten, ikke
bare fisk og sjømat. Vi jobber kontinuerlig med leverandørene våre om åpenhet
og forbedring i verdikjeden. Sammen har vi oppnådd en meget god sporbarhet
bakover i kjeden, sier Nebbenes.
Merkingen er generelt blitt meget god.
Nebbenes presiserer at den hvite fisken hos Rema 1000 er
villfanget og kommer fersk inn fra kystfiskerne.
Kvalitetsavdelingen til Rema 1000 kjører jevnlige revisjoner og er i kontinuerlig dialog med leverandørene. Her er en delegasjon på besøk på et fiskeanlegg.Rema 1000
På fisk og sjømat eier ikke Rema hele verdikjeden selv slik
de gjør på kylling.
Kvalitetsavdelingen deres kjører jevnlige revisjoner og er i
kontinuerlig dialog med leverandørene, understreker kategorisjefen.
Bærekraft er et fokusområde for Rema 1000 og en
hygienefaktor hos forbrukerne.
– Kundene forventer at vi som en ansvarlig leverandør scorer
godt her, og det tar vi med oss inn i innovasjonen hos oss, sier Nebbenes.
Rulles ut i butikk
Det nye merket Gode hav er nå på full fart ut i Rema 1000-butikkene
særlig i uke 8. I en overgangsfase vil det bli "lappeteppe" av merker
etter hvert som utgående merker selges ut og nye kommer inn.
Inger-Mari Nebbenes understreker at Rema 1000 i slike
tilfeller forsøker å følge lanseringvinduer for å gjøre hverdagslogistikken så
enkel som mulig for kjøpmennene.