Kjøpmann Laila Iren Jakobsen, Rema 1000
Kjøpmann Laila Iren Jakobsen på Rema 1000 Førde har fått det nye merket Gode hav på plass i sin butikk.

Rema 1000 forenkler merkene på fisk og sjømat – Gode hav løftes fram

Rema 1000 tar igjen fram sitt merke Gode hav for fisk og sjømatprodukter, mens R og Fiskeriet blir borte.

Merkenavnet Godehav (skrevet i ett ord) ble første gang lansert av Rema 1000 i 2006, den gang som kjedens billigste merke på fiskemat.

Men så ble det lagt vekk i en årrekke da Rema 1000 i stedet brukte R, Fiskeriet og Prima som merker.

– Vi så et behov for å samle merkene slik at det blir enklere for forbruker. Derfor samler vi Fiskeriet og R under Gode Hav som spesialmerke for fisk og sjømat, forklarer Inger-Mari Nebbenes, kategori- innkjøpssjef for fisk og sjømat i Rema 1000, til Dagligvarehandelen.

Vi så et behov for å samle merkene.

Inger-Mari Nebbenes

Gode hav skrives fra nå av med to ord.

Prima lavpris skal bestå, som det aller billigste merket. Fiskeriet forsvinner som merke. R vil bestå i alle andre kategorier enn fisk og sjømat.

I tråd med trender og råd

Designmessig er Gode hav blitt forenklet og gitt et mer moderne tilsnitt for å appellere til både unge og de litt eldre.

Merket skal gjennom spennende tilberedte produkter inspirere til mer bruk av fisk og sjømat i hverdagen.

Satsing på fisk er i tråd med kostholdsrådene fra myndighetene.

– Det anbefales at man spiser fisk to-tre ganger i uka. Dessverre ser vi at forbruket faller som følge av høyere råvarepriser de siste årene, sier Nebbenes.

Rema 1000 ønsker å gjøre det enklere og billigere for forbruker å spise fisk og sjømat til hverdags og fest.

Gode hav, Rema 1000
Designmessig er Gode hav blitt forenklet og gitt et mer moderne tilsnitt for å appellere til både unge og de litt eldre.

– Folk blir mer opptatt av helse og velvære og ser etter nye produkter. Fisk har en høy standing, sier kategorisjefen.

For folk flest som er opptatt av å vedlikeholde kroppen, er fisk generelt et godt produkt.

Fisk scorer godt på omega 3 og innhold av proteiner. Protein blir flere og flere opptatt av, ikke minst etter trening.

Vil ha det enkelt

– Barnefamilier er en svært viktig målgruppe hos oss, og de søker enkle løsninger, ikke minst grunnet tidsklemma. De vil gjerne spise sunt. Fiskeburgere er blitt et attraktivt produkt og har hatt en betydelig vekst hos oss, sier Nebbenes.

Ren fisk er også populært, ikke minst selger det godt under kampanjer.

Sporbarhet

Hvor kommer fisken fra? Det er forbrukere opptatt av, har en rekke medieoppslag vist.

– Forbrukerne er opptatt av opprinnelsen til maten, ikke bare fisk og sjømat. Vi jobber kontinuerlig med leverandørene våre om åpenhet og forbedring i verdikjeden. Sammen har vi oppnådd en meget god sporbarhet bakover i kjeden, sier Nebbenes.

Merkingen er generelt blitt meget god.

Nebbenes presiserer at den hvite fisken hos Rema 1000 er villfanget og kommer fersk inn fra kystfiskerne.

Rema 1000-delegasjon besøker fiskeanlegg.
Kvalitetsavdelingen til Rema 1000 kjører jevnlige revisjoner og er i kontinuerlig dialog med leverandørene. Her er en delegasjon på besøk på et fiskeanlegg.

På fisk og sjømat eier ikke Rema hele verdikjeden selv slik de gjør på kylling.

Kvalitetsavdelingen deres kjører jevnlige revisjoner og er i kontinuerlig dialog med leverandørene, understreker kategorisjefen.

Bærekraft er et fokusområde for Rema 1000 og en hygienefaktor hos forbrukerne.

– Kundene forventer at vi som en ansvarlig leverandør scorer godt her, og det tar vi med oss inn i innovasjonen hos oss, sier Nebbenes.

Rulles ut i butikk

Det nye merket Gode hav er nå på full fart ut i Rema 1000-butikkene særlig i uke 8. I en overgangsfase vil det bli "lappeteppe" av merker etter hvert som utgående merker selges ut og nye kommer inn.

Inger-Mari Nebbenes understreker at Rema 1000 i slike tilfeller forsøker å følge lanseringvinduer for å gjøre hverdagslogistikken så enkel som mulig for kjøpmennene.

Powered by Labrador CMS