En samlet grøntnæring som forplikter seg til felles mål og bedre samarbeid.

Pollestad lanserte «Grøntløftet»

– Folk bør spise mer grønt. Det er viktig for folkehelsa, beredskap, og selvforsyning. Skal vi lykkes må hele verdikjeden arbeide bedre sammen, mener landbruks- og matminister Geir Pollestad.

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn spiser stadig mindre frukt og grønt, nye kostholdsråd vil at vi skal spise stadig mer. Nå tar hele verdikjeden for grønt grep, og satser sammen for å snu dette gjennom felles satsing på «Grøntløftet» .

– Det ligger en formidabel mulighet for verdiskaping i landbruket, spesielt innen grøntnæringa. Vi har kanskje jobbet for spredt men nå forplikter hele verdikjeden seg til felles mål og bedre samarbeid. Det trengs for å lykkes, sa Pollestad under lanseringen i Arendal.

Til tross for stadig strengere kostholdsråd spiser nordmenn i snitt bare 2,9 porsjoner frukt og grønt daglig – en nedgang fra i fjor. Dette er en av grunnene til at hele verdikjeden for frukt og grønt samles under det nye kommunikasjonsinitiativet «Grøntløftet», som ble lansert under Arendalsuka av Landbruks- og matminister Geir Pollestad, i samarbeid med Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) og Stiftelsen Norsk Mat (SNM).

Dette initiativet er en direkte oppfølging av Grøntutvalgets rapport «Grøntsektoren mot 2035» og representerer det som i en pressemelding fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) beskrives som «et unikt samarbeid mellom hele verdikjeden for frukt og grønt i Norge».

Grøntløftet har som mål å øke forbruket av frukt og grønt i befolkningen, med et spesielt fokus på norske produkter. Innen 2035 skal norskandelen i kategorien frukt og grønt økes til 60 %, en betydelig oppgang fra dagens nivå. Dette vil bidra til økt selvforsyning, bedre folkehelse, og støtte opp under de nye kostholdsrådene som ble lansert av Helsedirektoratet samme dag.

Det store norske Grøntløftet består av både felleskampanjer initiert av OFG og SNM, og individuelle initiativer fra aktørene i verdikjeden. Dette skal sikre at alle drar i samme retning mot mål om å øke konsumet av norskprodusert frukt og grønt.

– Ved å velge frukt og grønt merket med Nyt Norge, støtter du selvforsyning, helse og bærekraft. Vi skal jobbe for å øke norskandelen av grøntforbruket, og vi er glade for å ha dagligvarebransjen med på laget, for de er nærmest forbrukeren der valgene tas, sier administrerende direktør Nina Sundqvist i SNM i pressemeldingen.

– Den største utfordringen til Grøntløftet er arbeidet med å endre adferdsmønsteret til folk flest. I prosjektet vil alle aktører i grøntnæringen være med på å hjelpe forbrukeren i riktig retning, ved å sikre at vi har de beste løsningene slik at det blir lettere å velge mer frukt og grønt, fremholder direktør for OFG, Guttorm Rebnes.

Lanseringen markerte også åpningen av nye nettsider for Grøntløftet, grøntløftet.no, som skal fungere som en plattform for informasjon og inspirasjon for både forbrukere og aktører i verdikjeden.

Powered by Labrador CMS