Butikkmedarbeider i Kiwi.

Kiwi vil ha priskrig på norske grønnsaker

Først lanserte Extra konseptet «Alltid 8» med priskutt på utvalgt frukt og grønt. Nå svarer Kiwi med å kutte prisene tilsvarende momsen på de 25 mest solgte norske grønnsakene.

Publisert Sist oppdatert

Dette sier kundene dine

  • Flere enn seks av ti har valgt bort sunne matvarer på grunn av egen økonomi. Frukt og grønt er blant matvarene folk i størst grad har merket prisstigningen.
  • Hele 94 prosent mener frukt og grønt er «litt eller svært dyrt».
  • Lav pris er den viktigste faktoren for dem under 35 år når de skal handle mat.

Kilde: Landsrepresentativ undersøkelse med 1 089 respondenter utført av Respons Analyse i uke 29, 2024. Undersøkelsen er utført på oppdrag fra KIWI.

Helsemyndighetene ønsker at nordmenn skal spise mellom fem og åtte porsjoner frukt og grønt om dagen, men nesten ingen av kundene dine får det til. Frukt- og grøntstatistikken fra 2023 viser at færre enn én av fem følger rådet.

En undersøkelse Respons Analyse gjorde på oppdrag for Kiwi i sommer, viser at sju av ti ønsker å følge kostholdsrådene, og særlig rådet om frukt og grønt. Men de mener det er for dyrt. Hele 94 prosent av respondentene mener frukt og grønt er blitt «litt eller svært dyrt».

– Vi vet at pris er det sterkeste virkemiddelet vi har for å inspirere kundene med å velge sunne alternativer. Derfor kutter Kiwi prisene tilsvarende momsen på de mest solgte norske grønnsakene de neste fire ukene, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy i en pressemelding.

Kampanjen varer til og med søndag 15. september. I tillegg får kundene markedets beste bonusordning på frukt og grønt, nemlig 15 prosent bonus for Kiwi Pluss-kunder.

– Gang på gang har vi bevist at jo lavere prisen på sunn mat er, jo sunnere spiser vi. Vi gleder oss til å selge masse sunne, norske grønnsaker, fremholder Bjørkøy.

Powered by Labrador CMS